Модернизиране на лаборатория за обучение и научни изследвания по мрежови инфраструктури в корпус 4 на ВТУ "Св. св. Кирил и Методий"
Ръководител
21.3.2024 г. -
10.12.2024 г.
Цели на проекта:
Основната цел на проекта е да осигури адекватна хардуерна обезпеченост в специализираната лаборатория за мрежова инфраструктура в корпус 4 на ВТУ, изградена със спонсорството на фирма “Rittal” през 2016 г.
Хардуерът, който се предвижда да бъде осигурен по проекта се състои от 11 бр. преносими компютри, които отговарят на съвременните мрежови стандарти и пълноценно могат да заменят вече амортизираните в лаборатория 408 в корпус 4 на ВТУ „Св.св. Кирил и Методий“. Подзадачите могат да се разпределят по следния начин: 1. Селектиране и закупуване на преносими компютри с актуални мрежови и експлоатационни параметри и замяна на съществуващите в лаборатория 408 в корпус 4 на факултет „Математика и информатика“ към ВТУ “Св. св. Кирил и Методий“; 2. Асоцииране на закупените конфигурации към текущите мрежови инфраструктури в сградата; 3. Провеждане на заключителен семинар на тема “Роля на комуникационните технологии в концепциите за интелигентен дом и интелигентен град„.
Изследване възможностите на технологиите за виртуална и добавена реалност за атрактивно представяне и популяризиране на българското фолклорно наследство сред дигиталното поколение
Член
21.3.2023 г. -
10.12.2023 г.
Цели на проекта:
Опознаването, съхраняването и популяризирането на българското фолклорно наследство, особено сред младото поколение, са жизнено важни дейности, които гарантират запазване на националната ни идентичност.
Днес става все по-достъпно разработването и прилагането на интерактивни обучителни ресурси с виртуална и добавена реалност (ВДР) . В средите за виртуална реалност обучаемият е напълно „потопен“ в света на изследвания обект, а чрез технологиите за добавена реалност той не спира да наблюдава заобикалящата го действителност, но е и в състояние да получи допълнителна информация и допълнителни виртуални обекти върху реално съществуващите.
Основните цели на проекта са свързани с провеждане на изследване и анализ на съществувашите технологии за ВДР и тяхната приложимост в обучението на дигиталното поколение по български фолклор. Цели се и проучване на нагласите на младите хора и готовността на техните обучители да използват иновативни образователни ресурси в своята практика.
- Да се направи анализ на възможностите за приложение на технологиите за ВДР за атрактивно представяне на българското фолклорно наследство сред дигиталното поколение.
- Да се проведат изследване и анализ на нагласите и потребностите на обучаемите и преподавателите по български фолклор за използването на иновативни образователни ресурси в процеса на обучение.
- Да се създадат 2 модела на съвременни зали за обучение по български фолклор, с възможности за визуализация на образователни ресурси с ВДР.
- Да се създаде модели на обучителни ресурси „Български фолклорни области“ с използване на добавена реалност.
- Да се създаде виртуално пространство с 360-градусова камера за конкретна фолклорна област.
- Да се създаде ДР приложение „Български фолклорни области“.
- Да се проведе заключителен семинар на тема „Възможности за приложение на технологиите за виртуална и добавена реалност за атрактивно обучение по български фолклор“ с участието на хореографи и специалисти в тази област.
Изграждане на иновативен център за специализирано обучение в дигитална среда във ВТУ „Св. Св. Кирил и Методий“, учебен корпус 4
Член
21.3.2023 г. -
10.12.2023 г.
Цели на проекта:
Европейската рамка за дигитална компетентност на преподавателите DigCompEdu се фокусира върху знанията и уменията на педагогическите специалисти и извежда като приоритет цифровите компетенции за организиране на съвременен образователен процес чрез подходящи дейности, технологии и ресурси.
Основна цел на проекта е да се осигури съвременна технологична база за научни изследвания и специализирано обучение на педагогически кадри в трите степени на образованието - ОКС бакалавър, ОКС магистър и ОНС доктор. Специализираната техническа обезпеченост ще включва: мобилни компютъра и периферия (за всяко устройство), камера за създаване на видеоуроци, VR очила, микрофон и тонколони, скенер. Интерактивна дъска и графичен таблет са осигурени от други проекти.
Изграждането на дигитални умения и компетенции гарантират знания и способности, за да се прилагат цифровите технологии като инструмент за създаване, използване, оценяване и споделяне на съдържание с помощта на ИТ и интернет.
1. Изграждане на високотехнологична инфраструктура в учебен корпус 4 на ВТУ „Св. Св. Кирил и Методий“ за научни изследвания и специализирано обучение в дигитална образователна среда на бъдещи педагогически специалисти и специализанти.
2. Обучаване на студенти, докторанти и педагогически специалисти да проектират и създават интерактивни образователни инструменти чрез иновативни и креативни технологии за усъвършенстване на дигиталната култура и компетентност.
3. Извършване на научни и експериментални изследвания, свързани с:
- работа с различни форми и видове информация;
- учене с ресурси и технологии (които се превръщат в интелектуален партньор);
- решаване на проблеми, конструиране, проектна работа и проучване;
- преживяване по време на учебните дейности.
4. Реализиране на пилотна задача с конкретни технологии и селектирана целева група.
Персонализация на обучението чрез среда за виртуализация с гъвкаво управление на учебното съдържание
Член
19.4.2022 г. -
10.12.2022 г.
Цели на проекта:
Виртуалните структури осигуряват възможности за гъвкаво управление на учебните материали, които изискват чести обновявания. Част от изучаваните дисциплини предполагат висока компетентност при разработка и използване на среди от подобен вид. Към момента в материално-техническата база на ФМИ липсва хардуерно оборудване за хипервайзор от тип 1, върху който да могат да се инсталират виртуални машини. Поради спецификата на изучаваните дисциплини често възниква необходимост и от споделяне на големи по обем файлове с мултимедийно съдържание. Към момента за зареждане и обмен на учебни материали се използват електронната платформа на ВТУ, е- пощи, социални мрежи и преносими памети. За повишаване ефективността на учебния процес е необходимо изграждането на локална система с голямо по обем дисково пространство, позволяваща създаване на виртуални машини с възможност за гъвкаво управление на учебното съдържание и персонализация на обучението.
• Да се изследват среди за гъвкаво управление на учебното съдържание и възможностите за споделяне на учебни единици.
• Да се изследват нагласите и потребностите на обучаемите и преподавателите във ФМИ от система за споделяне на учебно съдържание, подпомагаща засилване на колаборацията в учебния процес.
• Да се проектира и разработи локална система за виртуализация на база хипервайзър от тип 1 във ФМИ с възможност за споделяне на учебно съдържание, без ограничение на файловите формати и заложена функционалност за комбиниране и предоставяне на определени ресурси до отделни групи и специалности.
• Да се проведат тестове и внедряване на системата в процеса на обучение.
Лаборатория за дигитално модерно образование
Член
19.4.2022 г. -
10.12.2022 г.
Цели на проекта:
Дигитализацията формира облика на технологичната промяна в образованието във всичките му степени и форми, включително и в продължаващото обучение. Проектът цели предлагане на модел и създаване на уеб базирана база от интерактивни образователни инструменти за усъвършенстване на дигиталната култура и компетентност на ученици, студенти и граждани. Настоящият проект ще осигури финансиране на научни изследвания и полагане на начало за изграждане на технологична инфраструктура в модерна лаборатория, където да се правят експерименти и се създават инструменти и ресурси, подпомагащи приложението на съвременни средства на преподаване и учене през целия живот - навсякъде и по всяко време. Апробирането и разпространението на резултатите ще се реализира от преподаватели и докторанти от факултет „Математика и информатика“ за прилагане на креативни технологии в различни обучаващи институции за различни образователни форми и професионални групи и за различни предметни области.
1. Полагане на начало за изграждане на технологична инфраструктура в модерна лаборатория в зала 405 на учебен корпус 4 на ВТУ, където да се правят експерименти, да се обучават студенти и докторанти да проектират и създават интерактивни образователни инструменти чрез иновативните и креативни технологии.
2. Предлагане на модел и създаване на уеб базирана база от интерактивни образователни инструменти за усъвършенстване на дигиталната култура и компетентност на ученици, студенти и граждани.
3. Реализиране на пилотна задача с конкретна инфраструктура и определена целева група.