Университетската великотърновска география в полето на съвременните природни и обществени науки
член
21.3.2024 г. -
10.12.2024 г.
Цели на проекта:
В най-общ план изследователските задачи се свеждат до: 1. Аргументиране на значението на университетската великотърновска география чрез изграждане на структурен научно-изследователски и образователен модел. 2. Доказване на многоспектърния характер на географията в качеството й на междинна наука – между природния и обществения научен сектор. 3. Извеждане на същностните характеристики на географията – интегралност, териториалност и конкретност, през призмата на системния и типологичния подход. 4. Реализиране и поддържане на партньорство с институции и организации с цел постигане на образователен и научен ефект. 5. Изясняване на ролята и значението на географската наука и образование на съответните структурни нива: ниво на диференциация, на синтез, на интеграция, ниво на организация и управление. 6. Организиране и провеждане на международни и национални научни форуми, посветени на същността на университетската география и образование, на 40-годишния юбилей на катедра „География“ и на годишнини (юбилеи) на преподаватели от катедрата.
В научен и образователен план проектът акцентира и проблематизира основните аспекти и взаимоотношения на природната и обществената география през призмата и под въздействието на социокултурната динамика. Поради многопластовия характер на природните и обществените процеси, за анализ и характеристика са подбрани както връзките с отделни сегменти (регионални географски направления с природна и хуманитарна същност), така и връзки с тангентиращи географията науки и научни направления като геология, физика, химия, история, политология, философия, културология, икономика, екология. Това предполага многоспектърност на очакваните резултати и приноси, които се свеждат до следното: 1. Изработване на научноизследователски и образователен модел за същността и проявлението на географската наука в структурата на Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий. 2. Организиране и провеждане на образователни семинари, работни срещи и научни комуникации с екстраполативен и прогностичен характер. 3. Публикуване на сборници с научни изследвания от колегиумите по природна география, социално-икономическа география и географско образование. 4. Популяризиране на научни изследвания по проблематиката на национални и международни конференции, и при възможност в реферирани издания с импакт фактор – Scopus, Web of Science и др. 5. Отбелязване на Деня на Земята чрез студентска и докторантска научна сесия. 6. Осъществяване на академично-образователни инициативи със студенти и докторанти за популяризиране на резултатите 7. Провеждане на ученически конкурс на географска темтика.
„Обособяване на зала за интерактивни обучения при подготовката на бъдещи учители“
Член
21.3.2023 г. -
10.12.2023 г.
Цели на проекта:
Натрупаният научно-теоретичен и практически опит във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“ показва, че нараства значително ролята на интерактивните обучения при подготовката на бъдещи учители.
Обособяването на зала за интерактивни обучения при подготовката на бъдещи учители е предпоставено от изискванията на новата парадигма за създаване на европространство за висше образование и високо качество на педагогическия процес. Интерактивните обучения допълват и разширяват практико-приложните компетенции на академичната учебна среда и се основават на работещ механизъм, който може да бъде прилаган в различни тематични области, образователни програми и степени на висше образование.
Методологическите основания за предвидените дейности и за заявеното техническо оборудване е в подкрепа на осъзната нужда, че чрез приложенията на интерактивните обучения ще се повиши потенциала за разработването на теми и проблеми, основани на междупредметните връзки и дигитализацията.
Основна цел на настоящото проектно предложение е обособяване на изцяло нова зала за интерактивни обучения при подготовката на бъдещи учители във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“, която да дообогати академичната иновативна среда. Амбициозните цели се свързават с повишаване интереса и мотивацията на бъдещите учители за преподаване в интерактивна среда чрез конкретни задачи:
- апробиране на интерактивни научни и практико-приложни тренинги при подготовката на бъдещите учители;
- да се обогатят професионалните компетенции на обучаемите;
- да се стимулират бъдещите учители за авторски иновативни интерактивни практики, които да се превърнат в основа за повишаване на тяхната преподавателска дейност;
- да се обезпечи иновационния образователен процес с модерно техническо оборудване;
- да се осигурят възможности за повишаване на информационните и дигитални компетенции на бъдещите учители във ВТУ;
- покриване на новите изисквания на висшето образование и успешна професионална кариера.
Обособяване на зала за ГИС обучения във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“
Член
19.4.2022 г. -
10.12.2022 г.
Цели на проекта:
Продължилата близо две години пандемия от COVID-19 ускори процесите по дигитализация във висшето образование и навлизането на ГИС технологиите в акредитираните във ВТУ професионални направления. Това налага усилията да бъдат преобладаващо насочени към подготовката на професионално обучени кадри, които да управляват и поддържат разнообразните софтуерни продукти, които все повече се внедряват в обучението на днешните бакалаври, магистри и докторанти. В подкрепа на това е и осъзнатата нужда от модернизиране на техническото оборудване за реализирането и приложението на качествените и количествените предимства на ГИС технологиите в образователния процес.
Основна цел на настоящото проектно предложение е да се способства за оборудване на изцяло нова зала за ГИС обучения във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“, в която ще се подпомогнат обучаваните студенти и докторанти да изградят модерни дигитални умения, които отговарят на нуждите на съвременното цифрово общество, като ги подготвят за новите изисквания на висшето образование и успешна професионална кариера.
Като основните задачи са: да се извърши анализ на образователните потребности от позициите на ГИС иновациите през призмата на повишаващите се изисквания към висшето образование; обезпечаване с модерно техническо оборудване от високо ниво на специализирана зала за ГИС обучение; реализиране на по-високо качество на извършените образователни и научни географско-информационни анализи; създаване на тематични карти във всякакви формати и др.; осигуряване на възможност за повишаване на информационните и дигитални компетенции чрез ГИС на обучаеми и обучаващи във ВТУ.
Дигитални трансформации и ресурси в географското образование и наука като онтодидактическа диверсификация на академичното развитие
Член
31.3.2021 г. -
10.12.2021 г.
Цели на проекта:
Образователната реформа в българското училище все още не е завършена, а динамичните политико-стратегически, обществено-икономически, информационни и културно-образователни промени в глобалния свят формират нови образователни парадигми и практики, заявяват нови социални и образователни изисквания и очаквания. Съвременното свръхчувствително общество детерминира образователната реформа в условия на пандемия и дигитално образователни трансформации, които информационно дигитализират и моделират, модернизират и синхронизират различни образователни институции, академични и виртуални среди.
Възможността за сътрудничество и обмен на идеи, мисли и изследвания, научна свобода и виртуална общност, глобални образователни политики и проучвания са осъществими независимо от мястото и времето в контекста на дигитализиране на живота.
Образователната реформа и превантивност целят синхронизиране с глобалните образователни тенденции и онтологично-интегративния дискурс на дигиталната трансформация на различни равнища по дидактическата вертикала и хоризонтала.
Дигиталната трансформация в академичното пространство мотивира и насърчава академизма към високи постижения чрез дигиталните ресурси и тяхната валоризация сред обществеността, стимулира развитието на академичния състав от преподаватели, докторанти и студенти към научно-изследователски и художествено-творчески приоритети и търсения, успехи и ефективни резултати.
Създаването и участието в дигитални образователни инициативи, академични форуми, научни събития и конгреси са вече необходимост и част от университетското ежедневие.
Дигиталната трансформация и ресурси са неразделна част от развиването и усъвършенстването, систематизирането и оценяването на академичните постижения в географското образование и наука.
С голяма значимост от дигитални ресурси са дейностите по популяризиране, публикуване и издаване на всички тези качествени и конкурентноспособни научни дигитални изследвания, за да са познавани и свободно ползвани от българската и световната географска общност.
Предлаганият научно-изследователски проект е с акценти върху провеждане и издаване на качествени и конкурентноспособни научни дигитални изследвания в географското образование и пространство, участия на академичния състав в международни прояви и национални научни форуми - публикуване на резултати от научните изследвания в реферирани издания с имапкт фактор - Scopus и Web of Science.
Необходимостта от дигитални ресурси е задължителен момент в процеса на обучение и ефективна фаза на научен просперитет за университетските институции и академичната общност, защото осигуряват дигитално реализиране на научните изследвания и тяхната трансформация като достъпен ресурс до студенти, докторанти, учени и граждани в географското пространството. Провеждането на съвременното обучение, на образователните и културните инициативи е вече общоприето в глобалното и комуникационно-информационното пространство да е с виртуален сюжет и виртуални зали, място на академична дискусия и среща за споделяне на идеи и обмен на резултати от изследвания и научни търсения.
Изследователските цели на проекта се заключават в следното:
? проучване, систематизиране и провеждане на научни изследвания в областта на географското образование и географските науки в условията на дигитална среда;
? разработване на научно-дигитални ресурси и популяризиране пред академичната общност;
? обобщаване, анализиране и оценяване на теоретични и емпирични данни и дигитални изследвания и резултати като научен продукт от дигитализираното географско образование, приложими в обучението в академична образователна среда;
? усъвършенстване на дигиталната трансформация и рефлексията от създадените дигитални ресурси като съвременни научно-образователни продукции и научно-творчески търсения в областта на географското образование;
? създаване, събиране и систематизиране, публикуване и издаване на конкурентноспособни и качествени дигитални научни и образователни ресурси в международни конгреси и конференции, в реферирани издания с импакт фактор - Scopus и Web of Science, резултат от високите постижения в преподаването и научните изследвания в областта на географското образование в условията на дигитална трансформация;
? инвестиране в дигиталната трансформация на географското образование и наука, диверсификацията и популяризирането на научния и образователния потенциал на академичния състав.
Насърчаване на високи постижения в преподаването и научните изследвания в областта на географските науки
Член
5.5.2020 г. -
10.12.2020 г.
Цели на проекта:
Aнализ на състоянието на научния и образователния човешки ресурс и научната продукция като специфика на катедрата и отражение на системната и целенасочена 35-годишна академична работа и устрем, колективност и екипен дух, отговорност и партньорство, сътрудничество и компетентност за формиране на географската култура и интеграция на географските знания в съвременното научно и образователно пространство.
• Изследване, проучване и провеждане на научни изследвания в областта на географските науки, като необходимост и рефлексия от съвременните научно-образователни продукции и научно-творчески търсения в областта на науките за Земята и в частност на географската наука;
• Обобщаване, синтезиране, анализиране и оценяване на теоретични и емпирични данни и изследователски проекции до научен продукт, приложим в обучението в академична образователна среда;
• Събиране и систематизиране, публикуване и издаване на конкурентноспособни и качествени научни и образователни ресурси в международни конгреси и конференции, в реферирани издания с импакт фактор - Scopus и Web of Science, резултат от високите постижения в преподаването и научните изследвания в областта на географията;
• Инвестиране в диверсификацията и популяризирането на научния и образователния опит и потенциал в биобилиографски продукт.
Научният и образователният потенциал на Катедра „География“ – 35 години история, приемственост и академичност
Член
26.3.2019 г. -
10.12.2019 г.
Цели на проекта:
В условията на постиндустриално общество, непрекъснато и динамично променящи се изисквания към научния и образователния потенциал на нацията, безспорно е важен академичният вектор на развитие и разширяването на научно-изследователския хоризонт.
Глобализацията като комплексен процес, породен от приложението на информационните технологии, необходима фаза в технологичното обновление на света, която трансформира цялостно социалната и стопанската структура и взаимодействията между социалните субекти, променя антропогенните дейности и начин на живот, води до планетарни промени в политиката, икономиката, социума, образованието, науката, културата и др.
На фона на глобализационната картина все повече нараства значимостта на човешкия научен и образователен капитал, който до голяма степен детерминира съвременната житейска картина, която изисква нейното наблюдение и изследване, анализ и синтез, оценяване и интерпретиране на интегративния информационен поток в полза на човешкото общество.
Рефлексията на един академичен антропогенен вектор в лицето на една катедра и познаването същността на хронологичните, хорологичните и холистичните измерения на географската наука и образователния потенциал като цялостна тенденция в съвременното развитие, произтича от модела и конструкта на съвременното постиндустриално общество.
Предлаганият научно-изследователски проект е с акцент върху теоретичната и приложната ценност на академичното научно и образователно познание на преподавателите, докторантите и студентите от Катедра „География” през призмата на миналото, настоящето и бъдещето – 35 години в университетска среда на история и приемственост, идеи и опит, личности и устойчивост, научно-изследователска продуктивност, академично развитие и мултиплицираност на локално, регионално, национално и глобално ниво.
Актуалността е обусловена от 35 –те години на многопластова научна и образователна среда на динамичност и противоречивост, на традиции и иновации, на предизвикателства и приоритети, които са обект на заявения изследователски интерес.
Изследователските цели на проекта се заключават в следното:
- изследване, проучване и събиране на историческата памет – факти, документи, традиции и иновации, както и съвременните научно-образователни продукции от спецификите в пространството и времето на академичното научно и образователно ядро от човешки ресурси на Катедра „География”;
- систематизиране и концентриране на конкурентноспособни и качествени научни и образователни ресурси от изследвания;
- обобщаване, синтезиране, анализиране и оценяване на теоретични и емпирични данни и изследователски проекции до научен продукт, приложим в обучението в академична образователна среда.
За реализацията на поставените цели са конкретизирани следните задачи:
- да се създат научни продукти с тематична насоченост към научната и образователната среда на природната, обществената и училищната география;
- да се изработят рекламни материали, посветени на 35 години Катедра „География”;
- да се усъвършенства стимулираща и подкрепяща академична комуникационна среда между преподаватели, докторанти и студенти в географската университетската общност, позволяваща различни форми и начини на ефективно и резултатно академично общуване;
- да се организират и проведат научни, научно-практически форуми и художественотворчески инициативи по въпросите на географските изследвания и образование;
- да се популяризират и мултиплицират резултатите от научните и образователните изследвания на международно и национално ниво от научни прояви чрез публикуване на специализирани публикации в реферирани издания и издания с импакт фактор – Scopus и Web of Science.
Издаване на качествени и конкурентноспособни научни издания – Подготовка и издаване на том XXVII, книжки 1 и 2 за 2019 година, на списание „Епохи“
Член
26.3.2019 г. -
10.12.2019 г.
Цели на проекта:
Проектът цели да осигури пълноценната подготовка и издаване на годишното течение на списание "Епохи" за 2019 година. Списание „Епохи” е официално издание на Историческия факултет на Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий”. То е предназначено за широк кръг читатели – научни работници, преподаватели, студенти и др. и цели да съдейства за научното развитие в областта на историята, географията и сходните на тях науки, както и на теорията и практиката на образованието в горепосочените области. Изискванията към публикуваните в списанието материали отговарят на високите критерии на световните стандарти за научните издания в областта на хуманитаристиката.
Списание „Епохи“ е реферирано и индексирано в ERIH Plus, ResearchBib,CEEOL, DRJI, WorldCat, General Impact Factor, ROAD Directory, Open Academic Journals Index, Electronic Journals Library, ESJI, Rootindexing, MIAR, International Citation Index и Google Scholar.
1. Подготовка и издаване на висококачествена научна периодика (в направленията, застъпени в ИФ) в рамките на том XXVII (2019) на списание "Епохи".
Съвременни аспекти на регионалните географски изследвания в научното и образователното пространство
Член
16.3.2018 г. -
10.12.2018 г.
Цели на проекта:
Динамично променящият се свят провокира необходимостта и от конкретизацията и съдържателната интерпретация на регионалните географски изследвания. Предлаганият научно-изследователски проект е с акцент върху теоретичната и приложната ценност на академичното познание на преподаватели, докторанти и студенти.
Съвременните аспекти на регионалните географски изследвания са част от научно-изследователския конструкт като основен компонент на академичното обучение и изграждане на академична среда за обмен на знания, идеи и опит между участниците в проекта.
Неговата актуалност е обусловена от сложния и многопосочен характер на протичащите в нашето съвремие обществени процеси. Същността им е породена в голяма степен от противоречията, произтичащи от глобализацията на съвременния свят и нейния отговор – концентрацията на обществената динамика в регионален план. Природните, социално-икономическите и образователните предизвикателства, които те поставят са обект на заявения изследователски интерес.
- концентриране на ресурси към комплексни изследвания в обхвата на определена територия;
- използване на историческата памет, открояване на специфики в природо-географски, демографски, културологичен и образователен аспект;
- съчетаване на емпирични данни и камералната им интерпретация до научен продукт, приложим в обучението в академична образователна среда.
За реализацията на поставените цели са конкретизирани следните задачи:
- създаване на научни продукти с тематична насоченост към природната, обществената и училищната география;
- проектиране и реализиране на стимулираща и подкрепяща комуникационна мрежа между преподаватели, докторанти и студенти в академичната общност, позволяваща различни форми на регламентирано общуване;
- организиране и провеждане на научни и научно-практически форуми по проблемите на географските изследвания и образование в обвързаност с резултатите от експедиционно-полевите наблюдения.
Научни пространствени и динамични измерения на културния туризъм през призмата на междукултурния диалог и образованието
9.4.2014 г. -
10.12.2016 г.
Цели на проекта:
Основната цел е свързана със стимулиране значението на културния туризъм, провокирана от развитието и утвърждаването на устойчив механизъм за диалог между култури и идентичност и за предоставяне на качество и достъпност в съответствие с потребностите и интересите на младите хора на базата на съществуващ опит и практики.
- Създаване на научни продукти в областта на културния туризъм, културно-историческото наследство, историята, културата, етнодемографията, сравнителното географско и историческо образование; съвместно проучване и популяризиране на общото природно и културно-историческо наследство; културни маршрути (култура и идентичност чрез качествен туризъм и представяне на малко познати аспекти на културното наследство);
- Проектиране и реализиране на междукултурен диалог като фактор за развитието на културния туризъм и създаване на ценни стимули за по-нататъшно развитие и изграждане на контактна мрежа в образователния сектор;
- Изследване на основните проблеми не междукултурното образование; международни и интердисциплинарни форуми, които да представят широкото разнообразие от съвременни тенденции при изучаване характеристиките на културния туризъм;
- Организиране на научни прояви по проблемите на културата и образованието, през призмата на научната мисъл в България и Балканския регион в областта на историята, географията, културата, туризма;
- Създаване на сборник материалите от кръгли маси, специализирани семинари и конференции;
- Проектиране и реализиране на издателска дейност, която да обобщи и представи резултатите от проекта;
- Повишаване мотивацията на младите хора за собственото им развитие и участието им в обществения живот и адаптивността им към проблемите на културния туризъм;
- Усъвършенстване на преподавателската дейност;
- Разработване на нови лекционни курсове и популяризиране на интердисциплинарни изследвания;
- Създаване на материална база на проекта – продукти, свързани с дигитализиране на културно-туристическите продукти;
- Популяризиране на разработките чрез участие с презентации, доклади в семинари, сесии, кръгли маси, конференции и др.
Съвместно наблюдение на риска по време на извънредни ситуации в пограничната зона на река Дунав
експерт (демографски и урбанистичен риск)
9.6.2011 г. -
28.6.2015 г.
Цели на проекта:
Целта на проекта е да осигури значителен положителен ефект, устойчива промяна и дълготрайно подобряване на реакцията при извънредни ситуации в допустимите трансгранични зони (в Румъния и България). Проектът също така цели да развие една обща интегрирана система за ефективен мониторинг и смекчваване на последиците от бедствия по поречието на на река Дунав в трансграничната зона.
- намаляване на риска от наводнения чрез превенция, защита и ефективно управление;
- одобряване на сътрудничеството между публичните власти и академичните среди за ефикасно управление на природните рискове в трансграничния регион;
- повишаване на знанията и мобилизиране на гражданската активност за предпазване от наводненията и опазване на природата.
Междукултурен диалог и образование в Балканите и Източна Европа
26.7.2010 г. -
1.12.2012 г.
Научноизследователски и образователни приложения на географските информационни системи (ГИС) - нови технологии за анализ и визуализация на географската информация
ръководител
27.6.2008 г. -
1.12.2010 г.