Балканите - език, история, култура. Академичен и културен диалог
9.5.2012 г. -
10.12.2014 г.
Цели на проекта:
1. Да приобщи научната общност на ВТУ към проблемите, разработвани от академичните общности на отделните балкански страни и наложи Исторически факултет и Образователен и културен център “Балкани” като водещи научни звена в изясняването на сложния балкански „микс” от култури, религии, етноси и типично балкански национални стереотипи.
2. Да осигури възможности за компаративни изследвания върху проблемите на езика, историята, религиите и културата на балканските държави, и провеждане на дебати в рамките на планираните научни форуми:
• международна научна конференция „Балканите – език, история, култура”, провеждана на всеки две години с определена тематична насоченост и дефинирани подтеми (предстояща за 2013 г.);
• ежегодно провеждани тематични научни кръгли маси по различни проблеми от балканската история, език и култура с участието на студенти и преподаватели от ВТУ, ВУ и институти в страната и университетите-партньори на ВТУ;
• двустранни срещи с университетите-партньори с участие на докторанти и студенти по актуални проблеми от областта на балканската история и култура;
• проучване на православните структури на Балканите в османската и руска документация от ХVІ–ХVІІІ в. и провеждане на теренни проучвания за локализирането на манастирски и храмови средища, документирани в османските регистри.
3. Проектът ще съдейства за обвързване на образованието с перспективни изследователски цели, особено актуални за балканския регион през последните десетилетия, като привлече за научна работа изявени и добре подготвени докторанти и студенти (магистри и бакалаври) историци, етнолози, географи и балканисти. Участието им в проекта ще съдейства за изграждане на умения за събиране и систематизиране на теренен етноложки и езиков материал, за формиране и защита на научна теза, за работа в екип и т.н. и ще допринесе за включване на студентите в научните среди още в рамките на обучението им във ВТУ.
4. Осъществяване на издателска дейност, която да обобщи и представи научноизследователските резултати от проекта:
• Сборници с материали от проведените международни научни конференции „Балканите – език, история, култура” (през 2011 и през 2013 г.);
• Сборници с материали от ежегодно провежданите тематични научни кръгли маси с участие на студенти, докторанти и преподаватели. от ВТУ, ВУ и институти в страната и университетите-партньори на ВТУ.
• Сборник с материали относно православните структури на Балканите в османската и руска документация от ХVІ–ХVІІІ в.
5. Изработване на мултимедийни продукти за целите на обучението и популяризиране на резултатите от реализираните дейности по проекта.
6. Повишаване на качеството на преподаване и научноизследователска дейност на участващите в екипа преподаватели.
Научни пространствени и динамични измерения на културния туризъм през призмата на междукултурния диалог и образованието
ръководител
9.4.2014 г. -
10.12.2016 г.
Цели на проекта:
Основната цел е свързана със стимулиране значението на културния туризъм, провокирана от развитието и утвърждаването на устойчив механизъм за диалог между култури и идентичност и за предоставяне на качество и достъпност в съответствие с потребностите и интересите на младите хора на базата на съществуващ опит и практики.
- Създаване на научни продукти в областта на културния туризъм, културно-историческото наследство, историята, културата, етнодемографията, сравнителното географско и историческо образование; съвместно проучване и популяризиране на общото природно и културно-историческо наследство; културни маршрути (култура и идентичност чрез качествен туризъм и представяне на малко познати аспекти на културното наследство);
- Проектиране и реализиране на междукултурен диалог като фактор за развитието на културния туризъм и създаване на ценни стимули за по-нататъшно развитие и изграждане на контактна мрежа в образователния сектор;
- Изследване на основните проблеми не междукултурното образование; международни и интердисциплинарни форуми, които да представят широкото разнообразие от съвременни тенденции при изучаване характеристиките на културния туризъм;
- Организиране на научни прояви по проблемите на културата и образованието, през призмата на научната мисъл в България и Балканския регион в областта на историята, географията, културата, туризма;
- Създаване на сборник материалите от кръгли маси, специализирани семинари и конференции;
- Проектиране и реализиране на издателска дейност, която да обобщи и представи резултатите от проекта;
- Повишаване мотивацията на младите хора за собственото им развитие и участието им в обществения живот и адаптивността им към проблемите на културния туризъм;
- Усъвършенстване на преподавателската дейност;
- Разработване на нови лекционни курсове и популяризиране на интердисциплинарни изследвания;
- Създаване на материална база на проекта – продукти, свързани с дигитализиране на културно-туристическите продукти;
- Популяризиране на разработките чрез участие с презентации, доклади в семинари, сесии, кръгли маси, конференции и др.
Междукултурен диалог и образование в Балканите и Източна Европа
ръководител
26.7.2010 г. -
1.12.2012 г.
Съвременни аспекти на регионалните географски изследвания в научното и образователното пространство
Ръководител на екипа
16.3.2018 г. -
10.12.2018 г.
Цели на проекта:
Динамично променящият се свят провокира необходимостта и от конкретизацията и съдържателната интерпретация на регионалните географски изследвания. Предлаганият научно-изследователски проект е с акцент върху теоретичната и приложната ценност на академичното познание на преподаватели, докторанти и студенти.
Съвременните аспекти на регионалните географски изследвания са част от научно-изследователския конструкт като основен компонент на академичното обучение и изграждане на академична среда за обмен на знания, идеи и опит между участниците в проекта.
Неговата актуалност е обусловена от сложния и многопосочен характер на протичащите в нашето съвремие обществени процеси. Същността им е породена в голяма степен от противоречията, произтичащи от глобализацията на съвременния свят и нейния отговор – концентрацията на обществената динамика в регионален план. Природните, социално-икономическите и образователните предизвикателства, които те поставят са обект на заявения изследователски интерес.
- концентриране на ресурси към комплексни изследвания в обхвата на определена територия;
- използване на историческата памет, открояване на специфики в природо-географски, демографски, културологичен и образователен аспект;
- съчетаване на емпирични данни и камералната им интерпретация до научен продукт, приложим в обучението в академична образователна среда.
За реализацията на поставените цели са конкретизирани следните задачи:
- създаване на научни продукти с тематична насоченост към природната, обществената и училищната география;
- проектиране и реализиране на стимулираща и подкрепяща комуникационна мрежа между преподаватели, докторанти и студенти в академичната общност, позволяваща различни форми на регламентирано общуване;
- организиране и провеждане на научни и научно-практически форуми по проблемите на географските изследвания и образование в обвързаност с резултатите от експедиционно-полевите наблюдения.
Създаване и издаване на електронно списание „Образование и квалификация“ на Департамента за продължаващо образование и квалификация към ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“
Член
26.3.2019 г. -
10.12.2019 г.
Цели на проекта:
Настоящият проект ще осигури финансиране за разработване на виртуална платформа (сайт) на е-списание за научни изследвания в областта на образованието и проблемите на квалификацията на педагогически специалисти от различни профили, посочени в Наредба №12 на МОН за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и други педагогически специалисти (в сила от 2016г.). Предназначено е за широк кръг учени и изследователи, учители, директори, специализанти, докторанти и студенти (от професионалните направления на област 1. Педагогически науки). Списанието предлага рубрики за научни и практико-приложни изследвания: теоретични научни изследвания, методика на обучението по ..., "Новатори в образованието" (иновации в образованието и управлението), апробирани резултати от педагогически изследвания, рецензии на книги и учени, и др.
Основна цел: създаване на електронна платформа за популяризиране и систематизиране на резултати от научно-приложни изследвания в областта на педагогическите науки, науките за образование, продължаващо образование и педагогическата практика. Цели се още: удовлетворяване професионалния стремеж на педагогическите специалисти към повишаване на квалификацията и подпомагане кариерното им развитие; обвързване на висшето образование с продължаващото образование за "Учене през целия живот"; осигуряване бърз достъп до публикациите; издигане престижа на ДЕПОК и ВТУ.
Конкретните задачи за постигане на целите са:
1. Закупуването на компютърна конфигурация.
2. Теоретично изследване на визията, ролята и функциите на електронните списания.
3. Разработване на стратегия, подходи и модели на е-списание "Образование и квалификация".
4. Апробация на концептуално-технологичните модели и практическо реализиране: издаване на първия брой на е-списание "Образование и квалификация".
Научният и образователният потенциал на Катедра „География“ – 35 години история, приемственост и академичност
Ръководител на екипа
26.3.2019 г. -
10.12.2019 г.
Цели на проекта:
В условията на постиндустриално общество, непрекъснато и динамично променящи се изисквания към научния и образователния потенциал на нацията, безспорно е важен академичният вектор на развитие и разширяването на научно-изследователския хоризонт.
Глобализацията като комплексен процес, породен от приложението на информационните технологии, необходима фаза в технологичното обновление на света, която трансформира цялостно социалната и стопанската структура и взаимодействията между социалните субекти, променя антропогенните дейности и начин на живот, води до планетарни промени в политиката, икономиката, социума, образованието, науката, културата и др.
На фона на глобализационната картина все повече нараства значимостта на човешкия научен и образователен капитал, който до голяма степен детерминира съвременната житейска картина, която изисква нейното наблюдение и изследване, анализ и синтез, оценяване и интерпретиране на интегративния информационен поток в полза на човешкото общество.
Рефлексията на един академичен антропогенен вектор в лицето на една катедра и познаването същността на хронологичните, хорологичните и холистичните измерения на географската наука и образователния потенциал като цялостна тенденция в съвременното развитие, произтича от модела и конструкта на съвременното постиндустриално общество.
Предлаганият научно-изследователски проект е с акцент върху теоретичната и приложната ценност на академичното научно и образователно познание на преподавателите, докторантите и студентите от Катедра „География” през призмата на миналото, настоящето и бъдещето – 35 години в университетска среда на история и приемственост, идеи и опит, личности и устойчивост, научно-изследователска продуктивност, академично развитие и мултиплицираност на локално, регионално, национално и глобално ниво.
Актуалността е обусловена от 35 –те години на многопластова научна и образователна среда на динамичност и противоречивост, на традиции и иновации, на предизвикателства и приоритети, които са обект на заявения изследователски интерес.
Изследователските цели на проекта се заключават в следното:
- изследване, проучване и събиране на историческата памет – факти, документи, традиции и иновации, както и съвременните научно-образователни продукции от спецификите в пространството и времето на академичното научно и образователно ядро от човешки ресурси на Катедра „География”;
- систематизиране и концентриране на конкурентноспособни и качествени научни и образователни ресурси от изследвания;
- обобщаване, синтезиране, анализиране и оценяване на теоретични и емпирични данни и изследователски проекции до научен продукт, приложим в обучението в академична образователна среда.
За реализацията на поставените цели са конкретизирани следните задачи:
- да се създат научни продукти с тематична насоченост към научната и образователната среда на природната, обществената и училищната география;
- да се изработят рекламни материали, посветени на 35 години Катедра „География”;
- да се усъвършенства стимулираща и подкрепяща академична комуникационна среда между преподаватели, докторанти и студенти в географската университетската общност, позволяваща различни форми и начини на ефективно и резултатно академично общуване;
- да се организират и проведат научни, научно-практически форуми и художественотворчески инициативи по въпросите на географските изследвания и образование;
- да се популяризират и мултиплицират резултатите от научните и образователните изследвания на международно и национално ниво от научни прояви чрез публикуване на специализирани публикации в реферирани издания и издания с импакт фактор – Scopus и Web of Science.
Балканският културен модел – диалог във времето и пространството
Член
5.5.2020 г. -
10.12.2020 г.
Цели на проекта:
Събиране, рецензиране, систематизиране и подготовка за печат на материалите от Седмата международна научна конференция „Балканите – език, история, култура”, проведена на 14 – 16 ноември 2019 г.
1. Продължаване на установената традиция в организирането на международната научна конференция «Балканите – език, история, култура» научните изследвания върху езиците, културите и историята на балканския ареал да бъдат публикувани в научен сборник. 2. Практическо приложение на разработена вече теоретична платформа за комплексно балканистично проучване, обобщения и изводи относно формирането на типовете култура, които съжителстват на Балканите; 3. Интегриране на опита на международни екипи от специалисти с различен научен профил и интерес към културната, религиозната и езиковата симбиоза на Балканите; 4. Осъществяване на връзка между образованието и науката чрез привличане на докторанти, постдокторанти и студенти.
Подпомагане подготовката и издаването на списание „Образование и квалификация“ на Департамента за продължаващо образование и квалификация към ВТУ "Св. св. Кирил и Методий"
Член
5.5.2020 г. -
10.12.2020 г.
Цели на проекта:
Aктивизиране публикационната дейност на педагогическите специалисти и издаване на списание "Образование и квалификация" на ДЕПОКПС на ВТУ.
Подпомагане подготовката и издаването на годишния брой (2020) на списание „Образование и квалификация”, издание на Департамента за продължаващо образование и квалификация към ВТУ "Св. св. Кирил и Методий".
Насърчаване на високи постижения в преподаването и научните изследвания в областта на географските науки
Ръководител на екипа
5.5.2020 г. -
10.12.2020 г.
Цели на проекта:
Aнализ на състоянието на научния и образователния човешки ресурс и научната продукция като специфика на катедрата и отражение на системната и целенасочена 35-годишна академична работа и устрем, колективност и екипен дух, отговорност и партньорство, сътрудничество и компетентност за формиране на географската култура и интеграция на географските знания в съвременното научно и образователно пространство.
• Изследване, проучване и провеждане на научни изследвания в областта на географските науки, като необходимост и рефлексия от съвременните научно-образователни продукции и научно-творчески търсения в областта на науките за Земята и в частност на географската наука;
• Обобщаване, синтезиране, анализиране и оценяване на теоретични и емпирични данни и изследователски проекции до научен продукт, приложим в обучението в академична образователна среда;
• Събиране и систематизиране, публикуване и издаване на конкурентноспособни и качествени научни и образователни ресурси в международни конгреси и конференции, в реферирани издания с импакт фактор - Scopus и Web of Science, резултат от високите постижения в преподаването и научните изследвания в областта на географията;
• Инвестиране в диверсификацията и популяризирането на научния и образователния опит и потенциал в биобилиографски продукт.
Дигитални трансформации и ресурси в географското образование и наука като онтодидактическа диверсификация на академичното развитие
Ръководител на екипа
31.3.2021 г. -
10.12.2021 г.
Цели на проекта:
Образователната реформа в българското училище все още не е завършена, а динамичните политико-стратегически, обществено-икономически, информационни и културно-образователни промени в глобалния свят формират нови образователни парадигми и практики, заявяват нови социални и образователни изисквания и очаквания. Съвременното свръхчувствително общество детерминира образователната реформа в условия на пандемия и дигитално образователни трансформации, които информационно дигитализират и моделират, модернизират и синхронизират различни образователни институции, академични и виртуални среди.
Възможността за сътрудничество и обмен на идеи, мисли и изследвания, научна свобода и виртуална общност, глобални образователни политики и проучвания са осъществими независимо от мястото и времето в контекста на дигитализиране на живота.
Образователната реформа и превантивност целят синхронизиране с глобалните образователни тенденции и онтологично-интегративния дискурс на дигиталната трансформация на различни равнища по дидактическата вертикала и хоризонтала.
Дигиталната трансформация в академичното пространство мотивира и насърчава академизма към високи постижения чрез дигиталните ресурси и тяхната валоризация сред обществеността, стимулира развитието на академичния състав от преподаватели, докторанти и студенти към научно-изследователски и художествено-творчески приоритети и търсения, успехи и ефективни резултати.
Създаването и участието в дигитални образователни инициативи, академични форуми, научни събития и конгреси са вече необходимост и част от университетското ежедневие.
Дигиталната трансформация и ресурси са неразделна част от развиването и усъвършенстването, систематизирането и оценяването на академичните постижения в географското образование и наука.
С голяма значимост от дигитални ресурси са дейностите по популяризиране, публикуване и издаване на всички тези качествени и конкурентноспособни научни дигитални изследвания, за да са познавани и свободно ползвани от българската и световната географска общност.
Предлаганият научно-изследователски проект е с акценти върху провеждане и издаване на качествени и конкурентноспособни научни дигитални изследвания в географското образование и пространство, участия на академичния състав в международни прояви и национални научни форуми - публикуване на резултати от научните изследвания в реферирани издания с имапкт фактор - Scopus и Web of Science.
Необходимостта от дигитални ресурси е задължителен момент в процеса на обучение и ефективна фаза на научен просперитет за университетските институции и академичната общност, защото осигуряват дигитално реализиране на научните изследвания и тяхната трансформация като достъпен ресурс до студенти, докторанти, учени и граждани в географското пространството. Провеждането на съвременното обучение, на образователните и културните инициативи е вече общоприето в глобалното и комуникационно-информационното пространство да е с виртуален сюжет и виртуални зали, място на академична дискусия и среща за споделяне на идеи и обмен на резултати от изследвания и научни търсения.
Изследователските цели на проекта се заключават в следното:
? проучване, систематизиране и провеждане на научни изследвания в областта на географското образование и географските науки в условията на дигитална среда;
? разработване на научно-дигитални ресурси и популяризиране пред академичната общност;
? обобщаване, анализиране и оценяване на теоретични и емпирични данни и дигитални изследвания и резултати като научен продукт от дигитализираното географско образование, приложими в обучението в академична образователна среда;
? усъвършенстване на дигиталната трансформация и рефлексията от създадените дигитални ресурси като съвременни научно-образователни продукции и научно-творчески търсения в областта на географското образование;
? създаване, събиране и систематизиране, публикуване и издаване на конкурентноспособни и качествени дигитални научни и образователни ресурси в международни конгреси и конференции, в реферирани издания с импакт фактор - Scopus и Web of Science, резултат от високите постижения в преподаването и научните изследвания в областта на географското образование в условията на дигитална трансформация;
? инвестиране в дигиталната трансформация на географското образование и наука, диверсификацията и популяризирането на научния и образователния потенциал на академичния състав.
Обособяване на зала за ГИС обучения във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“
Член
19.4.2022 г. -
10.12.2022 г.
Цели на проекта:
Продължилата близо две години пандемия от COVID-19 ускори процесите по дигитализация във висшето образование и навлизането на ГИС технологиите в акредитираните във ВТУ професионални направления. Това налага усилията да бъдат преобладаващо насочени към подготовката на професионално обучени кадри, които да управляват и поддържат разнообразните софтуерни продукти, които все повече се внедряват в обучението на днешните бакалаври, магистри и докторанти. В подкрепа на това е и осъзнатата нужда от модернизиране на техническото оборудване за реализирането и приложението на качествените и количествените предимства на ГИС технологиите в образователния процес.
Основна цел на настоящото проектно предложение е да се способства за оборудване на изцяло нова зала за ГИС обучения във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“, в която ще се подпомогнат обучаваните студенти и докторанти да изградят модерни дигитални умения, които отговарят на нуждите на съвременното цифрово общество, като ги подготвят за новите изисквания на висшето образование и успешна професионална кариера.
Като основните задачи са: да се извърши анализ на образователните потребности от позициите на ГИС иновациите през призмата на повишаващите се изисквания към висшето образование; обезпечаване с модерно техническо оборудване от високо ниво на специализирана зала за ГИС обучение; реализиране на по-високо качество на извършените образователни и научни географско-информационни анализи; създаване на тематични карти във всякакви формати и др.; осигуряване на възможност за повишаване на информационните и дигитални компетенции чрез ГИС на обучаеми и обучаващи във ВТУ.
Научно-изследователски и интерактивно-академичен модел за оптимизиране на образователния процес по география и културен туризъм в дигиталната среда
Ръководител на екипа
19.4.2022 г. -
10.12.2022 г.
Цели на проекта:
В последните две години образователната система премина в етап на дигитални трансформации и образователна еволюция по отношение на провеждане на процеса на обучение в електронна среда. В период сме на пандемия и в период на обществено развитие, което изисква качествено нов тип умения – дигитални умения, които да са в отговор на стандарта за дигитална интелигентност.
Групата ключови компетентности „дигитална компетентност” е вече необходимо условие за реализиране на обучението. В съвременното технологично общество, дигиталните компетенции, като дигитална грамотност, дигитални умения и готовност (готовност за цифрова трансформация на икономиката и обществото), са необходими елементи за успеха и професионалното развитие.
Непредизвиканата дигитална трансформация е нормативно, но и неписано вече изискване и образователно предизвикателство в условията на реформиране и глобално здравно и икономическо ситуиране. Необходимо е академичното знание, научно-художествената дейност и творческите колаборации между преподаватели и студенти, между организации и бизнеса, между институции - не само на регионално и национално, но и на наднационално ниво да са разгънати в дигиталната ера.
Дигиталната интелигентност обединява комплекса от технически, познавателни и социални умения, основани на универсални морални ценности, които позволяват на всеки да посрещне предизвикателствата и да използва възможностите, които предоставя настоящото образование. Научно-изследователският и интерактивно-академичният модел за оптимизиране на образователния процес по география и културен туризъм в дигиталната епоха насочено е ориентиран към интерактивното и активното обучение, при което трите нива на дигитална интелигентност ще предопределят настоящото и бъдещо развитие на преподаватели и студенти, на всички обучаеми – академичното развитие на дигитални граждани, усвояването на дигитална креативност и придобиването на дигитална конкурентноспособност.
Свободата да се ползват дигиталните ресурси е от значение в процеса на съвременното висше образование не само в България, а в целия свят, което определя и възможностите академичното съдържание да бъде организирано и представено с нов дизайн и форма, визия и мисия, съдържателен интериор и устойчиви партньорства.
Академичното обучение за 2022 г. е насочено към отворена научно-образователна, изследователска и академична система, която е поставена под непрекъснати структурно-съдържателни и динамично-технологични промени. Развиването на устойчиви умения, на наблюдателността и въображението, на интелектуалните и практическите умения на студентите и докторантите, на способностите за анализ и синтез, ранжиране и обобщение, на развиване на продуктивността и логическото мислене, на критическото мислене и решаването на проблеми, са малка част от целите на висшето образование в условия на реформи, кризи и дигитални преобразования.
• създаване на научно-изследователски и интерактивно-активен академичен модел по география и културен туризъм в дигитална среда;
• опитимизиране на образователния процес по география и културен туризъм чрез интерактивни презентационни системи за обучение по ИКТ-базирани иновативни образователни технологии;
• реализиране и поддържане на ефективни и устойчиви партньорства с институции, организации и бизнеса;
• задачи, насочени към организиране научна конференция, кръгла маса, провеждане на научно-методически семинар, създаване на интерактивен електронен ресурс, провеждане на експедиционно-полева дейност по фиксиран маршрут, организиране и провеждане на обучителни семинари за приложение на специализиран софтуер, електронни платформи и дигитални технологии;
• организиране и провеждане на уебинари и обучителни курсове в интерактивна тренинг-лаборатория за провеждане на изследователска, научно-приложна и учебна дейност.