Подпомагане подготовката и издаването на списание „Образование и квалификация“ на Департамента за продължаващо образование и квалификация към ВТУ "Св. св. Кирил и Методий"
Член
5.5.2020 г. -
10.12.2020 г.
Цели на проекта:
Aктивизиране публикационната дейност на педагогическите специалисти и издаване на списание "Образование и квалификация" на ДЕПОКПС на ВТУ.
Подпомагане подготовката и издаването на годишния брой (2020) на списание „Образование и квалификация”, издание на Департамента за продължаващо образование и квалификация към ВТУ "Св. св. Кирил и Методий".
Създаване и издаване на електронно списание „Образование и квалификация“ на Департамента за продължаващо образование и квалификация към ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“
Член
26.3.2019 г. -
10.12.2019 г.
Цели на проекта:
Настоящият проект ще осигури финансиране за разработване на виртуална платформа (сайт) на е-списание за научни изследвания в областта на образованието и проблемите на квалификацията на педагогически специалисти от различни профили, посочени в Наредба №12 на МОН за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и други педагогически специалисти (в сила от 2016г.). Предназначено е за широк кръг учени и изследователи, учители, директори, специализанти, докторанти и студенти (от професионалните направления на област 1. Педагогически науки). Списанието предлага рубрики за научни и практико-приложни изследвания: теоретични научни изследвания, методика на обучението по ..., "Новатори в образованието" (иновации в образованието и управлението), апробирани резултати от педагогически изследвания, рецензии на книги и учени, и др.
Основна цел: създаване на електронна платформа за популяризиране и систематизиране на резултати от научно-приложни изследвания в областта на педагогическите науки, науките за образование, продължаващо образование и педагогическата практика. Цели се още: удовлетворяване професионалния стремеж на педагогическите специалисти към повишаване на квалификацията и подпомагане кариерното им развитие; обвързване на висшето образование с продължаващото образование за "Учене през целия живот"; осигуряване бърз достъп до публикациите; издигане престижа на ДЕПОК и ВТУ.
Конкретните задачи за постигане на целите са:
1. Закупуването на компютърна конфигурация.
2. Теоретично изследване на визията, ролята и функциите на електронните списания.
3. Разработване на стратегия, подходи и модели на е-списание "Образование и квалификация".
4. Апробация на концептуално-технологичните модели и практическо реализиране: издаване на първия брой на е-списание "Образование и квалификация".
Списание „Педагогически алманах“ за иновации в образованието
Член
26.3.2019 г. -
10.12.2019 г.
Цели на проекта:
Проектът цели издигане престижа на научното списание „Педагогически алманах“, официално периодично издание на Педагогически факултет при ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“ чрез:
• Публикуване на резултатите от най-нови изследвания на български и чужди учени в областта на образованието.
• Популяризиране на издателската политика на ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“ и в частност на Педагогическия факултет, като мотивира български и чуждестранни учени да публикуват трудове по актуални и значими образователни проблеми.
• Разширяване на читателските интереси към периодично публикуваната най-нова научна информация за иновации в образованието.
• Обогатяване на формите за международно научно сътрудничество
Проектът е в съответствие с Националната стратегия за научни изследвания, конкретизирана в приоритетите за научна и приложна дейност на ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“ и Педагогическия факултет. Научният екип работи за повишаване качеството на реферирани периодични научни издания.
• Създаване на обновена методология за научна, публикационна и издателска работа, основаваща се на изискванията на Световната система за рефериране и индексиране на периодичните издания.
• Повишаване компетентността на членовете на Международната редакционна колегия и Борда на анонимните и независими рецензенти в областта на българската и световната издателска политика.
• Дейности със студенти, специализанти, докторанти, учители и учени за създаване и публикуване на прогресивни образователни иновации.
• Повишаване на научния престиж на списание „Педагогически алманах“.
• Приобщаване на авторитетни световни учени за съвместна научноизследователска работа по съществени образователни проблеми.
• Завишаване вниманието към читателските интереси на студенти, специализанти, докторанти, учители и учени за обновяване на издателската политика на списанието.
• Създаване и поддържане на системата „общество – образование – прогресивни иновации“.
Списание "Педагогически алманах" за успешно развитие на педагогическите кадри
28.6.2016 г. -
10.12.2018 г.
Цели на проекта:
Осъвременяване на изследователския процес по подготовката, създаването и популяризирането на научни идеи и практически решения в образователния процес чрез сп. "Педагогически алманах".
А) Организиране и реализиране на изследователски процес за изучаване на водещите тенденции в педагогическите издания, включени в световната система за рефериране, индексиране и оценяване;
Б) Преустройване, модернизиране и популяризиране на инструментариума за педагогически изследвания в съответствие с изискванията на световната система за рефериране, индексиране и оценяване на педагогически издания;
В) Внедряване на иновационни форми за сътрудничество в научна дейност на изследователи от различни поколения;
Г) По-нататъшно утвърждаване авторитета на сп. Педагогически алманах сред водещите педагогически списания в света.
Модел за възпитаване на внимание към четенето на деца от подготвителни за училище групи и към четивната грамотност на ученици в начален етап на обучение чрез работа с художествен текст
ръководител
24.4.2015 г. -
10.12.2017 г.
Цели на проекта:
A) Провеждане на теоретично проучване с цел създаване и обосноваване на съвременни дидактически технологии за: подготовка и овладяване на четенето като процес; откриване, извличане, тълкуване, обобщаване и оценяване на информация от текст;
Б) Модернизиране на възпитателно-образователния процес в детската градина и началните училищни класове чрез разработване и апробиране на сценарии за подготовка и овладяване на четенето, интерпретиране и претворяване на текст;
В) Систематизиране и обсъждане на резултатите от изследователската работа с оглед публикуването им.
Ролеви модели във възпитанието по родителство
10.4.2013 г. -
10.12.2015 г.
Цели на проекта:
1) създаване и обосноваване на съвременна методология за направляване на възпитателната работа с ученици и студенти чрез ролеви модели по родителство; 2) разработване и апробиране на сценарии за образователна работа по родителство; 3) публикуване на резултатите от изследователската работа; 4) осигуряване на квалифицирана консултантска помощ на учители и ученици, студенти и преподаватели по прилагането на ролеви модели във възпитанието по родителство.
Синергетичен модел на професионално-практическата подготовка на студентите за модернизация на висшето педагогическо образование
9.5.2012 г. -
10.12.2013 г.
Цели на проекта:
Основната цел на проекта е теоретически да изследва и да разработи синергетичен модел на професионално-практическата подготовка на студентите, който да представи отделните й подсистеми и синхронизма им: системи от практико-приложни учебни задачи, система от подходи, методи и средства за развиване на педагогическа и методическа компетентност на студнтите, системата за педагогически практики, вътрешноструктурни релации в системата, учебно-техническа и информационна сиситема на практическата подготовка, единна държавна система за управление и поддържане на педагогическото висше образование в контекста на ученето през целия живот и овладяване на осемте ключови компетенции на Европейското образователно пространство и др. Целта е чрез иноватини подходи за управление на образователните системи да се моделира професионално-практическата подготовка на студентите като единна система за университетско обучение и важен елемент от националната система за висше педагогическо образование.
а) Да се анализира професионално-практическата подготовка на бъдещите учители в светлината на педагогическата синергетика ("Синята птица на образованието" - новата парадигма на образованието в 21 век).
б) На базата на SWOT анализ на проблема за професионално-практическата университетска подготовка на студентите да се изведат силните и слабите страни на този образователен процес.
в) Да се проучи теоретичното състояние на проблема за синергетиката в образованието и влиянието й върху практико-приложната университетска подготовка на студентите.
г) Да се разработи синергетичен модел на професионално-практическата подготовка на студентите, базиран на иновативни подходи в университетското образование (синергетичен подход, интердисциплинарен подход, рефлексивен подход, интерактивен и ситуативен подход, компетентностен подход, личностно-ориентиран подход и др.).
д) Теоретичните модели като елементи на синергетичния модел корелират с разработени приложно-инструментални модели за реализиране на синергетичната образователна идея (видеопрактики на учебни форми, интерактивни методи за обучение, учебно-технически и информационни материали бза педагогическа практика и овладяване на педагогическа и методическа компетентност и др.).
е) Да се апробира разработения синергетичен модел и да се направят изводи за ефективността му.
Изследване на образователната интеграция на децата / учениците със специални образователни потребности
26.7.2010 г. -
1.12.2012 г.