Създаване на научно списание „Дигитални образователни технологии“
Член
21.3.2024 г. -
10.12.2024 г.
Цели на проекта:
Списанието има за базисна цел да бъде трибуна за научна диспути, споделяне на проучвания и достижения на научни разработки в областта на прилагане на дигиталните технологии в образователен контекст, представени от академичната общност в страната и чужбина. Задачи: – да се привлекат в редакционната колегия на списанието български и чуждестранни утвърдени учени в областта на дигиталните образователни технологии; – да се публикуват научни изследвания, студии и статии по актуални проблеми с теоретична, аналитична или емпирична насоченост. В списанието ще бъдат отпечатани и различни методически материали, касаещи проблемите в образованието, като акцентът пада върху дигиталните образователни технологии; – да се популяризира списанието сред научните среди. – да се осигури финансиране за отпечатването на първите книжки на списанието (за 2024 година); – да се организира и проведе Х-та конференция за електронно обучение във висшите училища, която има цел: да стимулира научен дебат по методологически, теоретични, практически, нормативни и технологически аспекти на електронното и дистанционното обучение във всичките им проявления; да дискутира подходи и стратегии за адаптиране на образователната система към потребностите на дигиталното поколение чрез инструментите на електронното обучение; да събере изследователи, преподаватели, млади учени и IT специалисти от страната и чужбина, които да споделят своите изследователски резултати и практически опит в проектирането и провеждането на електронно учебно съдържание и онлайн обучение; – отличените доклади от Х-та конференция за електронно обучение във висшите училища, ще бъдат публикувани във втория брой на списание „Дигитални образователни технологии“.
Планиране и създаване на първото в страната специализирано научно списание в областта на дигиталните образователни технологии, като изискванията към публикуваните в списанието материали отговарят на високите критерии на световните стандарти за научните издания.
Модел за възпитаване на внимание към четенето на деца от подготвителни за училище групи и към четивната грамотност на ученици в начален етап на обучение чрез работа с художествен текст
24.4.2015 г. -
10.12.2017 г.
Цели на проекта:
A) Провеждане на теоретично проучване с цел създаване и обосноваване на съвременни дидактически технологии за: подготовка и овладяване на четенето като процес; откриване, извличане, тълкуване, обобщаване и оценяване на информация от текст;
Б) Модернизиране на възпитателно-образователния процес в детската градина и началните училищни класове чрез разработване и апробиране на сценарии за подготовка и овладяване на четенето, интерпретиране и претворяване на текст;
В) Систематизиране и обсъждане на резултатите от изследователската работа с оглед публикуването им.
Синергетичен модел на професионално-практическата подготовка на студентите за модернизация на висшето педагогическо образование
9.5.2012 г. -
10.12.2013 г.
Цели на проекта:
Основната цел на проекта е теоретически да изследва и да разработи синергетичен модел на професионално-практическата подготовка на студентите, който да представи отделните й подсистеми и синхронизма им: системи от практико-приложни учебни задачи, система от подходи, методи и средства за развиване на педагогическа и методическа компетентност на студнтите, системата за педагогически практики, вътрешноструктурни релации в системата, учебно-техническа и информационна сиситема на практическата подготовка, единна държавна система за управление и поддържане на педагогическото висше образование в контекста на ученето през целия живот и овладяване на осемте ключови компетенции на Европейското образователно пространство и др. Целта е чрез иноватини подходи за управление на образователните системи да се моделира професионално-практическата подготовка на студентите като единна система за университетско обучение и важен елемент от националната система за висше педагогическо образование.
а) Да се анализира професионално-практическата подготовка на бъдещите учители в светлината на педагогическата синергетика ("Синята птица на образованието" - новата парадигма на образованието в 21 век).
б) На базата на SWOT анализ на проблема за професионално-практическата университетска подготовка на студентите да се изведат силните и слабите страни на този образователен процес.
в) Да се проучи теоретичното състояние на проблема за синергетиката в образованието и влиянието й върху практико-приложната университетска подготовка на студентите.
г) Да се разработи синергетичен модел на професионално-практическата подготовка на студентите, базиран на иновативни подходи в университетското образование (синергетичен подход, интердисциплинарен подход, рефлексивен подход, интерактивен и ситуативен подход, компетентностен подход, личностно-ориентиран подход и др.).
д) Теоретичните модели като елементи на синергетичния модел корелират с разработени приложно-инструментални модели за реализиране на синергетичната образователна идея (видеопрактики на учебни форми, интерактивни методи за обучение, учебно-технически и информационни материали бза педагогическа практика и овладяване на педагогическа и методическа компетентност и др.).
е) Да се апробира разработения синергетичен модел и да се направят изводи за ефективността му.
Компаративно изследване на езика, литературата, историята и културата на балканските народи
9.5.2012 г. -
10.12.2014 г.
Равен достъп за всички: засилване на социалното измерение за по-силна Европейска зона за висше образование
-
Цели на проекта:
Проектът има за цел подобряване на нормативната база и услугите в Р.Сърбия за улесняване на достъпа до висше образование на студентите в неравностойно положение поради увреждания, икономически, социални, етнически или други причини. Приносът на ВТУ се изразява в споделяне на опита с присъединяване към Европейската зона за висше образование и нейните социални измерения.