Prof. Dr. Habil Mariana Mincheva Garmidolova

University e-mail: m.gurmidolova@ts.uni-vt.bg
Personal e-mail:
Facebook:
Skype:
ORCID:

Research and artistic activity


Interests in the field of art teaching methods, theory and history of art. Improving the process of teaching art and art therapy. Writing books and handbooks for art.

Publications


2024

2022

2021

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2004

2003

2002

2001

2000

1999

1998

Participation in Projects


Създаване на научно списание „Дигитални образователни технологии“

Член
21.3.2024 г. - 10.12.2024 г.
Цели на проекта:
Списанието има за базисна цел да бъде трибуна за научна диспути, споделяне на проучвания и достижения на научни разработки в областта на прилагане на дигиталните технологии в образователен контекст, представени от академичната общност в страната и чужбина. Задачи: – да се привлекат в редакционната колегия на списанието български и чуждестранни утвърдени учени в областта на дигиталните образователни технологии; – да се публикуват научни изследвания, студии и статии по актуални проблеми с теоретична, аналитична или емпирична насоченост. В списанието ще бъдат отпечатани и различни методически материали, касаещи проблемите в образованието, като акцентът пада върху дигиталните образователни технологии; – да се популяризира списанието сред научните среди. – да се осигури финансиране за отпечатването на първите книжки на списанието (за 2024 година); – да се организира и проведе Х-та конференция за електронно обучение във висшите училища, която има цел: да стимулира научен дебат по методологически, теоретични, практически, нормативни и технологически аспекти на електронното и дистанционното обучение във всичките им проявления; да дискутира подходи и стратегии за адаптиране на образователната система към потребностите на дигиталното поколение чрез инструментите на електронното обучение; да събере изследователи, преподаватели, млади учени и IT специалисти от страната и чужбина, които да споделят своите изследователски резултати и практически опит в проектирането и провеждането на електронно учебно съдържание и онлайн обучение; – отличените доклади от Х-та конференция за електронно обучение във висшите училища, ще бъдат публикувани във втория брой на списание „Дигитални образователни технологии“.
Планиране и създаване на първото в страната специализирано научно списание в областта на дигиталните образователни технологии, като изискванията към публикуваните в списанието материали отговарят на високите критерии на световните стандарти за научните издания.

Модел за възпитаване на внимание към четенето на деца от подготвителни за училище групи и към четивната грамотност на ученици в начален етап на обучение чрез работа с художествен текст

24.4.2015 г. - 10.12.2017 г.
Цели на проекта:
A) Провеждане на теоретично проучване с цел създаване и обосноваване на съвременни дидактически технологии за: подготовка и овладяване на четенето като процес; откриване, извличане, тълкуване, обобщаване и оценяване на информация от текст; Б) Модернизиране на възпитателно-образователния процес в детската градина и началните училищни класове чрез разработване и апробиране на сценарии за подготовка и овладяване на четенето, интерпретиране и претворяване на текст; В) Систематизиране и обсъждане на резултатите от изследователската работа с оглед публикуването им.

Синергетичен модел на професионално-практическата подготовка на студентите за модернизация на висшето педагогическо образование

9.5.2012 г. - 10.12.2013 г.
Цели на проекта:
Основната цел на проекта е теоретически да изследва и да разработи синергетичен модел на професионално-практическата подготовка на студентите, който да представи отделните й подсистеми и синхронизма им: системи от практико-приложни учебни задачи, система от подходи, методи и средства за развиване на педагогическа и методическа компетентност на студнтите, системата за педагогически практики, вътрешноструктурни релации в системата, учебно-техническа и информационна сиситема на практическата подготовка, единна държавна система за управление и поддържане на педагогическото висше образование в контекста на ученето през целия живот и овладяване на осемте ключови компетенции на Европейското образователно пространство и др. Целта е чрез иноватини подходи за управление на образователните системи да се моделира професионално-практическата подготовка на студентите като единна система за университетско обучение и важен елемент от националната система за висше педагогическо образование.
а) Да се анализира професионално-практическата подготовка на бъдещите учители в светлината на педагогическата синергетика ("Синята птица на образованието" - новата парадигма на образованието в 21 век). б) На базата на SWOT анализ на проблема за професионално-практическата университетска подготовка на студентите да се изведат силните и слабите страни на този образователен процес. в) Да се проучи теоретичното състояние на проблема за синергетиката в образованието и влиянието й върху практико-приложната университетска подготовка на студентите. г) Да се разработи синергетичен модел на професионално-практическата подготовка на студентите, базиран на иновативни подходи в университетското образование (синергетичен подход, интердисциплинарен подход, рефлексивен подход, интерактивен и ситуативен подход, компетентностен подход, личностно-ориентиран подход и др.). д) Теоретичните модели като елементи на синергетичния модел корелират с разработени приложно-инструментални модели за реализиране на синергетичната образователна идея (видеопрактики на учебни форми, интерактивни методи за обучение, учебно-технически и информационни материали бза педагогическа практика и овладяване на педагогическа и методическа компетентност и др.). е) Да се апробира разработения синергетичен модел и да се направят изводи за ефективността му.

Компаративно изследване на езика, литературата, историята и културата на балканските народи

9.5.2012 г. - 10.12.2014 г.
Цели на проекта:


Равен достъп за всички: засилване на социалното измерение за по-силна Европейска зона за висше образование

-
Цели на проекта:
Проектът има за цел подобряване на нормативната база и услугите в Р.Сърбия за улесняване на достъпа до висше образование на студентите в неравностойно положение поради увреждания, икономически, социални, етнически или други причини. Приносът на ВТУ се изразява в споделяне на опита с присъединяване към Европейската зона за висше образование и нейните социални измерения.