Prof. Dr. Habil Antoaneta Angelova Ancheva

University e-mail: a.ancheva@ts.uni-vt.bg
Personal e-mail: ancheva22@abv.bg
Facebook:
Skype:
ORCID:

Research and artistic activity


Scientific interests in the field of art, history of art and plastic anatomy. Exploring the importance of anatomy for artists for the portrait, the development of the art canon, the creative aspects in the art of artists from different time periods, the importance of Leonardo da Vinci's scientific and anatomical research, and his desire to bring art closer to science.

Publications


2022

2021

2019

2018

2017

2015

2013

2012

2011

2009

2008

2007

2006

2003

2001

2000

1999

1994

1991

1989

Participation in Projects


Съвременност и култура. Медиализация и визуализация.

член
21.3.2024 г. - 10.12.2024 г.
Цели на проекта:
Проектът цели: Реализиране на международна научна конференция „Визуални изследвания“ с участие на утвърдени учени, а също и на млади автори, докторанти и студенти. Реализиране на уъркшоп и цикъл лекции, които да съчетаят теория и артистични дейности, като тематиката е свързана със съвременното изобразително изкуство, съвременните форми и тенденции, съчетаването на класически и съвременни средства. В конференцията се дава възможност за споделяне и популяризиране на изследвания, обзори и кратки научни съобщения, в които освен на изявени имена в научната сфера се дава форум и на млади, прохождащи автори, които да споделят своите научни търсения и професионални наблюдения в следните тематични направления: • Култура и изкуство • Изкуствознание • Теория и история на културата • Изобразителни изкуства • Архитектура • Литература • Философия • Естетика, Културно наследство. Организирането на международна научна конференция „Визуални изследвания“ се очертава като единствената ежегодна научна конференция, която предоставя възможност за изява както на утвърдени, така и на млади автори в посочените тематични области. Организирането на уъркшоп и цикъл лекции ще даде възможност за съчетаване на теорията с артистичните дейности. Реализирането на тези три форума ще дадат възможност: • Да се проследят процесите в съвременното българско изкуство и да се ситуират в контекста на световното изкуство като за целта се поканят за участие утвърдени артисти и арткритици • Да се утвърди ролята на ФИИ като научен, художествено-творчески и образователен център, както и на катедра „Изкуствознание и теоретични дисциплини”, която осигурява обучение по основни и задължителни за всяко висше училище по изкуствата теоретични дисциплини. • Да създаде основа във връзка със стартирането през учебната 2020/2021 г. на нова бакалавърска програма „Визуални изследвания“, подготвена от катедра „Изкуствознание и теоретични изследвания“ на ФИИ. • Да се създадат условия за участие на преподаватели, докторанти и студенти с теоретични изследвания в организираната от катедра „Изкуствознание и теоретични изследвания“ международна научна конференция „Визуални изследвания“, както и да вземат участие в предвидения уъркшоп и цикъл лекции.• Да се даде възможност за публикации на научните търсения на преподаватели, докторанти и студенти. • Да се състави нова магистърска програма и да се анализират и усъвършенстват съществуващата бакалавърска и докторска програми „Визуални изследвания“ във ФИИ и да се даде поле за изява на обучаващите се в настоящите такива.

Библиотеката като физическо и виртуално пространство на научната общност

Ръководител на екипа
21.3.2024 г. - 10.12.2024 г.
Цели на проекта:
Проектът „Библиотеката – физическо и виртуално пространство на научната общност“ следва съвременните процеси и изискванията към този вид институция, неотменна и съществена част от висшето училище, със съответните й филиали. Специално този проект касае поеление на ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“ в град Свети Николе,Северна Македония, което осъществява подготовка на студенти по три специалности от професионалните направления Филология, Науки за земята и Информатика и компютърни науки за придобиване на образователно-квалификационна степен „магистър“. Библиотечните центрове следват съвременните насоки и изисквания на образованието, осигурявайки не просто възможности за учене, но и за комуникация, интермедиалност и пр. Това предполага наличие на добра материална база от библиотечни единици, които непрекъснато да се обновяват, необходимите технологии и технически средства за достъп както и за дигитализирането им. Проектът ще даде възможност за осъществяването им, с което ще е изключително полезен за модерното обучение на студентите, за тяхната подготовка и бъдеща професионална реализация. Още повече, че с откриването и функционирането на поелението на ВТУ в град Свети Николе, Северна Македония се утвърждава значението и авторитета на висшето училище като средище за изграждане на висококвалифицирани специалисти и работи в посока на развитие на международната му конкурентоспособност. Проектът ще предостави възможност за оборудването на библиотеката в поелението в Св. Николе, а една добре оборудвана библиотека съдейства за създаването на информирани и участващи общности. Затова наличието на библиотека със съвременна база от библиотечни единици и необходимата техника е важна част в тази посока. Проектът „Библиотеката като физическо и виртуално пространство на научната общност“, подкрепя отговорната мисия на университетската библиотека и библиотечни филиали да съхранява и предоставя ценна информационна база на студентите и научната общност. С проекта ще се постигне интерактивно социализиране и обмен на част от библиотечните фондове, като по този начин ще се популяризира чрез привличане на нови публики и приобщаване на студенти и академичен състав към богатия библиотечен фонд. Динамичният обмен на идеи постига видими резултати и открива нови посоки и пресечни интердисциплинарни точки в научните сфери. Настоящето проектно предложение цели създаване и обогатяване на физическо и виртуално пространство, в което чрез внедряване на техника и модерни информационни технологии в библиотечните дейности да осигури непрекъснат достъп до библиотечните услуги и база, както офлайн, така и в онлайн режим.
Библиотеката е част от образователната рамка на всяко ВУ и предоставя добра база за осъществяване на проучвания и изследвания от широк спектър. Основната библиотечна дейност е да предоставя възможност за учене, образоване, получаване на нови знания, надграждане, развиване и пр. чрез достъп до необходимите източници. Тя съдейства за пълноценната подготовка на студенти, докторанти, преподаватели и др. Материалите, които съдържа като фонд, както и технологиите, които предоставя са от основно значение. Една добре оборудвана библиотека съдейства за създаването на информирани, участващи общности, които динамично обменят идеи и постигат видими резултати и откриват нови посоки и пресечни интердисциплинарни точки в научните сфери.

Съвременно изкуство. Медиализация и визуализация на културата

Ръководител на екипа
21.3.2023 г. - 10.12.2023 г.
Цели на проекта:
Проектът „Съвременното изкуство. Медиализация и визуализация на културата“ следва съвременните процеси в културата и изкуството и тяхната интермедиалност в аспекта на комбиниране на присъщите медийни характеристики на различните културни области и явления. Визуализацията и непрекъснатата социална комуникация чрез визуални изображения, съставлява същността на един интегрален процес, на съвременната Image-Based Culture. Налице е не само влияние, но и смесване на иначе диференцирани видове и процеси в изкуството и културата като успоредно с това върви и миксиране на различни комуникации – между медии, социум, публика и пр. В съвременното общество медиализацията и визуализацията на културата функционират в нов тип комуникация. Тяхната интегралност, комплексност и интерактивност са във фокуса на промените в културата, в комуникацията и влиянието между медии и социум. Промените в средствата на комуникация трансформират междуличностната и групова релация. А, доминантната роля на социалните мрежи, които носят наднационален характер влияят върху културните трансформации и структурирането на съвременното културно пространство и реалност, включително и до превръщането на визуалния артист в медия. Миксирането между различните медии, съчетаните между медийните продукти и тяхното интегрално съществуване определя промените в съвременното културно пространство. Изкуство като неразделна част от човешката цивилизация и култура се е променяло през вековете като статут, мисия, художествено-образна система и пр. През последното столетие, обаче динамиката и дълбочината на процесите, надминават всичко случило се до този момент. Визуалните изследвания са особено актуални днес и са непосредствено свързани с медиализацията и визуализацията на културата, както и с така социалните и хуманитарни науки. Тези процеси са особено силни поради появата на нови технологии за създаване, копиране, съхранение, репликация и разпространение на изображения: отначало фотография, след това кино, видео и компютърни технологии. До 20-ти век рисуването е основният начин за визуално представяне, а изкуствоведите са основните интерпретатори на визуалните образи. През 20 век се появяват нови начини за улавяне и разпространение на визуални образи. Така през втората половина на 20-ти век с новите форми на изкуството и размиване на границите между изкуство и не-изкуство визуалните изследвания стават особено актуални, тъй като в системата нa традиционната история на изкуството и класическата естетика липсва апарат за анализ на нови форми на изкуството - „новата същественост“ на съвременното изкуство (дигитално изкуство, медийно изкуство, биоизкуство) изисква нов език на описание. Факт е, че днес изкуството придобива все по-голяма практическа приложимост в живота, и то на най-различни нива, а новите технологии, увеличават масовото му приложение и употреба, в това число социална и политическа. Това предполага професионализъм в областта на визулното, но и познание с процесите, историята, теорията, психологията на изкуството, културологията, антропологията и пр. В този смисъл интересът към теорията е особено силен. Проектът ще разгледа в теоретичен план тези тенденции в развитието на съвременното изкуство. Ще се даде възможност на изкуствоведи, арткритици, артисти, преподаватели, докторанти и студенти за публикаци в електронното и печатно издание на списанието „Визуални изследвания“ и ще отрази търсенията им в посока на теорията. То ще бъде изключително полезно за реализирането на научните търсения на преподавателите и докторантите. По този начин ще се създаде възможност за утвърждаване на ФИИ и като безспорен авторитет в теоретично отношение.
Проектът цели: Реализиране на международна научна конференция „Визуални изследвания“ с участие на утвърдени учени, а също и на млади автори, докторанти и студенти. Реализиране на уъркшоп и цикъл лекции, които да съчетаят теория и артистични дейности, като тематиката е свързана със съвременното изобразително изкуство, съвременните форми и тенденции, съчетаването на класически и съвременни средства. В конференцията се дава възможност за споделяне и популяризиране на изследвания, обзори и кратки научни съобщения, в които освен на изявени имена в научната сфера се дава форум и на млади, прохождащи автори, които да споделят своите научни търсения и професионални наблюдения в следните тематични направления: • Култура и изкуство • Изкуствознание • Теория и история на културата • Изобразителни изкуства • Архитектура • Литература • Философия • Естетика, Културно наследство. Организирането на международна научна конференция „Визуални изследвания“ се очертава като единствената ежегодна научна конференция, която предоставя възможност за изява както на утвърдени, така и на млади автори в посочените тематични области. Организирането на уъркшоп и цикъл лекции ще даде възможност за съчетаване на теорията с артистичните дейности. Реализирането на тези три форума ще дадат възможност: • Да се проследят процесите в съвременното българско изкуство и да се ситуират в контекста на световното изкуство като за целта се поканят за участие утвърдени артисти и арткритици • Да се утвърди ролята на ФИИ като научен, художествено-творчески и образователен център, както и на катедра „Изкуствознание и теоретични дисциплини”, която осигурява обучение по основни и задължителни за всяко висше училище по изкуствата теоретични дисциплини. • Да създаде основа във връзка със стартирането през учебната 2020/2021 г. на нова бакалавърска програма „Визуални изследвания“, подготвена от катедра „Изкуствознание и теоретични изследвания“ на ФИИ. • Да се създадат условия за участие на преподаватели, докторанти и студенти с теоретични изследвания в организираната от катедра „Изкуствознание и теоретични изследвания“ международна научна конференция „Визуални изследвания“, както и да вземат участие в предвидения уъркшоп и цикъл лекции.• Да се даде възможност за публикации на научните търсения на преподаватели, докторанти и студенти. • Да се състави нова магистърска програма и да се анализират и усъвършенстват съществуващата бакалавърска и докторска програми „Визуални изследвания“ във ФИИ и да се даде поле за изява на обучаващите се в настоящите такива.

Медиализация и визуализация на културата.

Ръководител на екипа
19.4.2022 г. - 10.12.2022 г.
Цели на проекта:
Проектът „Медиализация и визуализация на културата“ следва разбирането на съвременните процеси в културата и изкуството и тяхната интермедиалност в аспекта на комбиниране на присъщите медийни характеристики и на различните културни области и явления. Ясно обозначеният процес на визуализация и непрекъснатата социална комуникация чрез визуални изображения, съставлява същността на един интегрален процес, на съвременната Image-Based Culture. Налице е не само влияние, но и смесване на иначе диференцирани видове и процеси в изкуството и културата като успоредно с това върви и миксиране на различни комуникации – между медии, социум, публика и пр. В съвременното общество медиализацията и визуализацията на културата функционират в нов тип комуникация. Тяхната интегралност, комплексност и интерактивност са във фокуса на промените в културата, в комуникацията и влиянието между медии и социум. Промените в средствата на комуникация трансформират междуличностната и групова релация. А, доминантната роля на социалните мрежи, които носят наднационален характер влияят върху културните трансформации и структурирането на съвременното културно пространство и реалност, включително и до превръщането на визуалния артист в медия. Миксирането между различните медии, съчетаните между медийните продукти и тяхното интегрално съществуване определя промените в съвременното културно пространство. Изкуство като неразделна част от човешката цивилизация и култура се е променяло през вековете като статут, мисия, художествено-образна система и пр. През последното столетие, обаче динамиката и дълбочината на процесите, надминават всичко случило се до този момент. Визуалните изследвания са особено актуални днес и са непосредствено свързани с медиализацията и визуализацията на културата, както и с така социалните и хуманитарни науки. Тези процеси са особено силни поради появата на нови технологии за създаване, копиране, съхранение, репликация и разпространение на изображения: отначало фотография, след това кино, видео и компютърни технологии. До 20-ти век рисуването е основният начин за визуално представяне, а изкуствоведите са основните интерпретатори на визуалните образи. През 20 век се появяват нови начини за улавяне и разпространение на визуални образи. Така през втората половина на 20-ти век с новите форми на изкуството и размиване на границите между изкуство и не-изкуство визуалните изследвания стават особено актуални, тъй като в системата нa традиционната история на изкуството и класическата естетика липсва апарат за анализ на нови форми на изкуството - „новата същественост“ на съвременното изкуство (дигитално изкуство, медийно изкуство, биоизкуство) изисква нов език на описание. Факт е, че днес изкуството придобива все по-голяма практическа приложимост в живота, и то на най-различни нива, а новите технологии, увеличават масовото му приложение и употреба, в това число социална и политическа. Това предполага професионализъм в областта на визулното, но и познание с процесите, историята, теорията, психологията на изкуството, културологията, антропологията и пр. В този смисъл интересът към теорията е особено силен. Проектът ще разгледа в теоретичен план тези тенденции в развитието на съвременното изкуство. Ще се даде възможност на изкуствоведи, арткритици, артисти, преподаватели, докторанти и студенти за публикаци в електронното и печатно издание на списанието „Визуални изследвания“ и ще отрази търсенията им в посока на теорията. То ще бъде изключително полезно за реализирането на научните търсения на преподавателите и докторантите. По този начин ще се създаде възможност за утвърждаване на ФИИ и като безспорен авторитет в теоретично отношение.
Проектът цели: Реализиране на международна научна конференция „Визуални изследвания“ с участие на утвърдени учени, а също и на млади автори, докторанти и студенти. Реализиране на уъркшоп и цикъл лекции, които да съчетаят теория и артистични дейности, като тематиката е свързана със съвременното изобразително изкуство, съвременните форми и тенденции, съчетаването на класически и съвременни средства. В конференцията се дава възможност за споделяне и популяризиране на изследвания, обзори и кратки научни съобщения, в които освен на изявени имена в научната сфера се дава форум и на млади, прохождащи автори, които да споделят своите научни търсения и професионални наблюдения в следните тематични направления: • Култура и изкуство • Изкуствознание • Теория и история на културата • Изобразителни изкуства • Архитектура • Литература • Философия • Естетика, Културно наследство. Организирането на международна научна конференция „Визуални изследвания“ се очертава като единствената ежегодна научна конференция, която предоставя възможност за изява както на утвърдени, така и на млади автори в посочените тематични области. Организирането на уъркшоп и цикъл лекции ще даде възможност за съчетаване на теорията с артистичните дейности. Реализирането на тези три форума ще дадат възможност: • Да се проследят процесите в съвременното българско изкуство и да се ситуират в контекста на световното изкуство като за целта се поканят за участие утвърдени артисти и арткритици • Да се утвърди ролята на ФИИ като научен, художествено-творчески и образователен център, както и на катедра „Изкуствознание и теоретични дисциплини”, която осигурява обучение по основни и задължителни за всяко висше училище по изкуствата теоретични дисциплини. • Да създаде основа във връзка със стартирането през учебната 2020/2021 г. на нова бакалавърска програма „Визуални изследвания“, подготвена от катедра „Изкуствознание и теоретични изследвания“ на ФИИ. • Да се създадат условия за участие на преподаватели, докторанти и студенти с теоретични изследвания в организираната от катедра „Изкуствознание и теоретични изследвания“ международна научна конференция „Визуални изследвания“, както и да вземат участие в предвидения уъркшоп и цикъл лекции.• Да се даде възможност за публикации на научните търсения на преподаватели, докторанти и студенти. • Да се състави нова магистърска програма и да се анализират и усъвършенстват съществуващата бакалавърска и докторска програми „Визуални изследвания“ във ФИИ и да се даде поле за изява на обучаващите се в настоящите такива.

Визуални изследвания

ръководител
16.11.2021 г. - 16.11.2022 г.
Цели на проекта:
Издаване на рецензирано българско научно издание „Визуални изследвания“
Издаване на 3 броя рецензирано българско научно издание „Визуални изследвания“

Визуални изследвания - медиализация и визуализация на културата.

Ръководител на екипа
31.3.2021 г. - 10.12.2021 г.
Цели на проекта:
Изкуство като неразделна част от човешката цивилизация и култура се е променяло през вековете като статут, мисия, художествено-образна система и пр. През последното столетие, обаче динамиката и дълбочината на процесите, надминават всичко случило се до този момент. Визуалните изследвания са особено актуални днес и са непосредствено свързани с медиализацията и визуализацията на културата, както и с така социалните и хуманитарни науки. Тези процеси са особено силни поради появата на нови технологии за създаване, копиране, съхранение, репликация и разпространение на изображения: отначало фотография, след това кино, видео и компютърни технологии. До 20-ти век рисуването е основният начин за визуално представяне, а изкуствоведите са основните интерпретатори на визуалните образи. През 20 век се появяват нови начини за улавяне и разпространение на визуални образи. Така през втората половина на 20-ти век с новите форми на изкуството и размиване на границите между изкуство и не-изкуство визуалните изследвания стават особено актуални, тъй като в системата нa традиционната история на изкуството и класическата естетика липсва апарат за анализ на нови форми на изкуството - „новата същественост“ на съвременното изкуство (дигитално изкуство, медийно изкуство, биоизкуство) изисква нов език на описание. Не случайно Джеймс Елкинс, професор в Чикагския университет, и Майк Бал, холандски литературовед и критик акцентират върху интердисциплинарността като отличителен белег на новата дисциплина - "Границите - а също и някои от онези, които се стремят да ги запазят непокътнати - трябва да бъдат отместени, ако визуалната култура иска да се развива в най-интересната посока." Теоретиците на визуалните изследвания предлагат изследването на носителите на изображения като медия като посредник между човека и света. Медиите се превръщат в начин на гледане, тъй като въздействието на технологията върху визуалното преживяване „не е на нивото на мнения или концепции“, а променя „сетивните пропорции или модели на възприятие, променя човека последователно, неусетно и без съпротива от негова страна“. Изкуство като неразделна част от човешката цивилизация и култура се е променяло през вековете като статут, мисия, художествено-образна система и пр. През последното столетие, обаче динамиката и дълбочината на процесите, надминават всичко случило се до този момент. Визуалните изследвания са особено актуални днес и са непосредствено свързани с медиализацията и визуализацията на културата, както и с така социалните и хуманитарни науки. Тези процеси са особено силни поради появата на нови технологии за създаване, копиране, съхранение, репликация и разпространение на изображения: отначало фотография, след това кино, видео и компютърни технологии. До 20-ти век рисуването е основният начин за визуално представяне, а изкуствоведите са основните интерпретатори на визуалните образи. През 20 век се появяват нови начини за улавяне и разпространение на визуални образи. Така през втората половина на 20-ти век с новите форми на изкуството и размиване на границите между изкуство и не-изкуство визуалните изследвания стават особено актуални, тъй като в системата нъ традиционната история на изкуството и класическата естетика липсваш апарат за анализ на нови форми на изкуството - „новата същественост“ на съвременното изкуство (дигитално изкуство, медийно изкуство, биоизкуство) изисква нов език на описание. Не случайно Джеймс Елкинс, професор в Чикагския университет, и Майк Бал, холандски литературовед и критик акцентират върху интердисциплинарността като отличителен белег на новата дисциплина - "Границите - а също и някои от онези, които се стремят да ги запазят непокътнати - трябва да бъдат отместени, ако визуалната култура иска да се развива в най-интересната посока." Теоретиците на визуалните изследвания предлагат изследването на носителите на изображения като медия като посредник между човека и света. Медиите се превръщат в начин на гледане, тъй като въздействието на технологията върху визуалното преживяване „не е на нивото на мнения или концепции“, а променя „сетивните пропорции или модели на възприятие, променя човека последователно, неусетно и без съпротива от негова страна“. Значението на медиите за оформяне на зрението и визуалната култура стана предмет на изследванията, а визуалността като обект на изследване изглежда част от ежедневната култура, самия ежедневен живот. Тук обектите на изследване могат да бъдат всякакви обекти или процеси, възприемани чрез органите на зрението, самите процедури на подбор, контрол върху изображенията, които са културно детерминирани. Ако до ХХ век критериите за изкуство се характеризират с постоянност, то след това се наблюдават коренни различия като феномен, ситуация и пр. от „класическата” история на изкуството. Преосмислят се същността и статута на основните дефиниции за изкуство, видове, жанрове, естетически стойности, и пр. Появява се стремеж към деестетизиране на самото изкуство. Променят се представите за изкуството, за неговите граници, за взаимоотношенията му с публиката и обществото. Започват да се търсят нови форми за връзка между изкуство и общество. Засилва се ролята на теорията и нейното значение. В съвременната глобализационна ера особено актуален е въпросът за дигиталното и пластичното, за тяхното взаимоотношение и взаимопроникване. Днес акцентът е върху образите, които изобилстват, дори средата е пренаситена от тях. Ориентирането на твореца в тази среда зависи до голяма степен от неговата специфична артистична чувствителност, от усета за селективност на възприятията и асоциациите, което до голяма степен се предопределя от неговата теоретична подготовка. Факт е, че днес изкуството придобива все по-голяма практическа приложимост в живота, и то на най-различни нива, а новите технологии, увеличават масовото му приложение и употреба, в това число социална и политическа. Това предполага професионализъм в областта на визулното, но и познание с процесите, историята, теорията, психологията на изкуството, културологията, антропологията и пр. В този смисъл интересът към теорията е особено силен. Проектът ще разгледа в теоретичен план тези тенденции в развитието на съвременното изкуство. Ще се даде възможност на изкуствоведи, арткритици, артисти, преподаватели, докторанти и студенти за публикаци в електронното и печатно издание на списанието „Визуални изследвания“ и ще отрази търсенията им в посока на теорията. То ще бъде изключително полезно за реализирането на научните търсения на преподавателите и докторантите. По този начин ще се създаде възможност за утвърждаване на ФИИ и като безспорен авторитет в теоретично отношение.
Проектът цели: Реализиране на международна научна конференция „Визуални изследвания“ с участие на утвърдени учени, а също и на млади автори, докторанти и студенти. Реализиране на уъркшоп и цикъл лекции, които да съчетаят теория и артистични дейности, като тематиката е свързана със съвременното изобразително изкуство, съвременните форми и тенденции, съчетаването на класически и съвременни средства. В конференцията се дава възможност за споделяне и популяризиране на изследвания, обзори и кратки научни съобщения, в които освен на изявени имена в научната сфера се дава форум и на млади, прохождащи автори, които да споделят своите научни търсения и професионални наблюдения в следните тематични направления: • Култура и изкуство • Изкуствознание • Теория и история на културата • Изобразителни изкуства • Архитектура • Литература • Философия • Естетика, Културно наследство. Организирането на международна научна конференция „Визуални изследвания“ се очертава като единствената ежегодна научна конференция, която предоставя възможност за изява както на утвърдени, така и на млади автори в посочените тематични области. Организирането на уъркшоп и цикъл лекции ще даде възможност за съчетаване на теорията с артистичните дейности. Реализирането на тези три форума ще дадат възможност: • Да се проследят процесите в съвременното българско изкуство и да се ситуират в контекста на световното изкуство като за целта се поканят за участие утвърдени артисти и арткритици • Да се утвърди ролята на ФИИ като научен, художествено-творчески и образователен център, както и на катедра „Изкуствознание и теоретични дисциплини”, която осигурява обучение по основни и задължителни за всяко висше училище по изкуствата теоретични дисциплини. • Да създаде основа във връзка със стартирането през учебната 2020/2021 г. на нова бакалавърска програма „Визуални изследвания“, подготвена от катедра „Изкуствознание и теоретични изследвания“ на ФИИ. • Да се създадат условия за участие на преподаватели, докторанти и студенти с теоретични изследвания в организираната от катедра „Изкуствознание и теоретични изследвания“ международна научна конференция „Визуални изследвания“, както и да вземат участие в предвидения уъркшоп и цикъл лекции.• Да се даде възможност за публикации на научните търсения на преподаватели, докторанти и студенти. • Да се състави нова магистърска програма и да се анализират и усъвършенстват съществуващата бакалавърска и докторска програми „Визуални изследвания“ във ФИИ и да се даде поле за изява на обучаващите се в настоящите такива.

Комуникация на науката в условията на дигитална среда и отворен достъп

Член
31.3.2021 г. - 10.12.2021 г.
Цели на проекта:
Комуникацията на резултатите от научните изследвания и постиженията на научните колективи в условията на дигитална среда и отворен достъп до научна информация е в основата на прилагането в проектното предложение на Препоръка (ЕС) 2018/790 на ЕК от 25 април 2018 г. и в съответствие с Националната стратегия за развитие на научните изследвания в Република България 2017 – 2030 г. Комуникацията на науката, от една страна, спомага за създаване на възможности за ефективни партньорства с екипи, работещи по сродна проблематика от страната и чужбина, както и подпомагането на интердисциплинарността на разработките, а от друга страна – има ключова роля при създаването на публичност и повишаването на осведомеността на обществото относно свързаните с науката теми, научни открития и аргументи. Същевременно тя допринася за засилване на ролята на научните резултати в полза на решаването на икономически и социални въпроси и предизвикателства. Комуникацията на науката в условията на дигитална среда и отворен достъп, с основен обект – научната периодика на ВТУ, е предпоставка за качество и ускорено развитие на научните изследвания в приоритетните научни области съгласно Стратегията за развитие на ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“ (2017 – 2025 г.) и Стратегическата иновационна програма за периода 2020 – 2025 г. и е в изпълнение на Политиката за развитие на ВТУ, утвърдена със Заповед № РД09-1601/20.07.2020 г. на министъра на образованието и науката, в частта на свързаността и установяване на партньорства, както и развитието на научната дейност.
Основните цели и задачи на проектното предложение са: - В условията на дигитална среда и отворен достъп повишаване на качеството и ускоряване на развитието на научните изследвания в приоритетните научни области съгласно Стратегията за развитие на ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“ (2017 – 2025) и Стратегическата иновационна програма за периода 2020 – 2025 г.; - На изследователите и на обществеността като цяло да се предостави достъп до качествени научни публикации, научноизследователски данни и други научноизследователски резултати и достижения в научните области, съгласно утвърдената редакционна политика на научните списания на ВТУ; - Дългосрочно съхраняване на резултатите от научните изследвания на ВТУ (1.) чрез дигитален печат на научните списания, и (2.) чрез поддръжка и развитие на вече изградената дигитална инфраструктура за научна периодика на ВТУ с цел споделяне и отворен достъп (http://journals.uni-vt.bg). - Разпространение на резултатите от научните изследвания и осигуряване на възможност за използването им независимо от канала за разпространение (научно списание, дигитална инфраструктура, трансмедийни канали и др.); - Създаване на публичност на научните постижения чрез използване на възможностите за споделянето им на различни платформи за научна информация и осигуряване на DOI (Digital Object Identifier) за научните публикации с цел автентификация. - Създаване на публичност и комуникиране на научните постижения чрез използване на възможностите на събитийния мениджмънт и представяне на Университетско издателство на ВТУ в панаири на книгата и изложения на научна литература, научни форуми и др.

Визуални изследвания

Ръководител
28.9.2020 г. - 28.5.2021 г.
Цели на проекта:
Проектът има за цел осигуряване на качествено издаване на списание „Визуални изследвания”. В списанието се публикуват оригинални научни статии, подложени на двойно анонимно рецензиране, в които освен на изявени имена в научната сфера се дава форум и на млади автори.
– Увеличаване на периодиката на изданието до три броя годишно; – Кандидатстване на списанието за индексиране в международни мрежи като Web of Science и Scopus.

Визуални изследвания. Изкуството като познание, комуникация, диалог

Ръководител на екипа
5.5.2020 г. - 10.12.2020 г.
Цели на проекта:
Проектът изследва посоката на развитие на визуалното изкуство в наши дни. Разглежда въпроси като има ли изкуството граници, какво евентуално обединява явления и прояви, изключително различни като структури, характер, функция и език и пр., какво е естеството на тези явления – художествено, социално, естетическо, антропологично, културологично и доколко те съставляват цялостен процес.
- Реализиране на международна научна конференция „Визуални изследвания“ с участие на утвърдени учени, а също и на млади автори, докторанти и студенти; - Реализиране на цикъл лекции, уъркшоп и изложба, с което да се съчетаят теория и артистични дейности, като тематиката е свързана със съвременното изобразително изкуство, съвременните форми и тенденции, съчетаването на класически и съвременни средства.

Периодичните научни издания на ВТУ – платформа за разпространение на качествено научно знание

Член
5.5.2020 г. - 10.12.2020 г.
Цели на проекта:
Подпомагане на интернационализацията на периодичните научни издания на ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“.
Индексиране и рефериране на „VTU Review”, “Медии и комуникации на 21 век“ и „Визуални изследвания“ в CEEOL, на „Проглас“, „VTU Review” и “Медии и комуникации на 21 век“ в MLA (ModernLanguageAssociation), на „Социално-икономически анализи“ в DOAJ (DirectoryofOpen Access Journals) и подготовката на всички списания за индексиране в престижната библиографска и реферативна база данни Web of Science; присвояването на DOI (DigitalObjectIdentifier) на публикуваните материали; подобряването на техническите възможности на Издателството на ВТУ и осигуряване на необходимите ресурси за издаване на периодичните издания.

Студентски практики - фаза 2

Функционален експерт за ФИИ и ПБФ
6.1.2020 г. - 31.12.2023 г.
Цели на проекта:
• да подпомогне подобряването на качеството на висшето образование чрез предоставяне на възможности за придобиване на практически опит и усъвършенстване на практическите умения на студентите от висшите училища в съответствие с потребностите на пазара на труда; • да улесни прехода от образователните институции към работното място и повишим успешната реализация на младите хора на трудовия пазар; • да подпомогне и насърчи изграждането на стабилни партньорства между образователните институции и бизнеса; • да увеличи стимулите на студентите за участие в допълнително практическо обучение в реална работна среда; • да стимулира нарастването на броя на студентите, които си намират работа непосредствено след дипломирането; • да осигури предпоставки за осъвременяване както на учебните планове като цяло, така и на преподаваните дисциплини, курсове и теми според нуждите на пазара на труда; • да подпомогне създаването на устойчиви механизми и възможности на работодателите за подбор на студенти, доказали умения в реална работна среда, и за непосредственото им включване на пазара на труда.

Визуални изследвания

Ръководител на екипа
26.3.2019 г. - 10.12.2019 г.
Цели на проекта:
Изобразителното изкуство като неразделна част от човешката цивилизация и култура се е променяло през вековете като статут, мисия, художествено-образна система и пр. През последното столетие, обаче динамиката и дълбочината на процесите, надминават всичко случило се до този момент. Ако до ХХ век критериите за изкуство се характеризират с постоянност, то след това се наблюдават коренни различия като феномен, ситуация и пр. от „класическата” история на изкуството. Преосмислят се същността и статута на основните дефиниции за изкуство, видове, жанрове, естетически стойности, и пр. Появява се стремеж към деестетизиране на самото изкуство. Променят се представите за изкуството, за неговите граници, за взаимоотношенията му с публиката и обществото. Започват да се търсят нови форми за връзка между изкуство и общество. Засилва се ролята на теорията и нейното значение. В съвременната глобализационна ера особено актуален е въпросът за дигиталното и пластичното, за тяхното взаимоотношение и взаимопроникване. Днес акцентът е върху образите, които изобилстват, дори средата е пренаситена от тях. Ориентирането на твореца в тази среда зависи до голяма степен от неговата специфична артистична чувствителност, от усета за селективност на възприятията и асоциациите, което до голяма степен се предопределя от неговата теоретична подготовка. Факт е, че днес изкуството придобива все по-голяма практическа приложимост в живота, и то на най-различни нива, а новите технологии, увеличават масовото му приложение и употреба, в това число социална и политическа. Това предполага професионализъм в областта на визулното, но и познание с процесите, историята, теорията, психологията на изкуството, културологията, антропологията и пр. В този смисъл интересът към теорията е особено силен. Проектът ще разгледа в теоретичен план тези тенденции в развитието на съвременното изкуство. Ще се даде възможност на изкуствоведи, арткритици, артисти, преподаватели, докторанти и студенти за публикаци в електронното и печатно издание на списанието „Визуални изследвания“ и ще отрази търсенията им в посока на теорията. То ще бъде изключително полезно за реализирането на научните търсения на преподавателите и докторантите. По този начин ще се създаде възможност за утвърждаване на ФИИ и като безспорен авторитет в теоретично отношение. Нещо, което би било полезно в създаването на теоретични магистърски и докторски програми.
Проектът цели: Издаване на списание „Визуални изследвания“ веднъж годишно. В него се публикуват оригинални статии, обзори и кратки научни съобщения, в които освен на изявени имена в научната сфера се дава форум и на млади, прохождащи автори, които да споделят своите научни търсения и професионални наблюдения в следните тематични направления: • Култура и изкуство • Изкуствознание • Теория и история на културата • Изобразителни изкуства • Архитектура • Литература • Философия • Естетика Организиране на международна научна конференция „Визуални изследвания“ • Подобна периодика дава възможност да се очертаят движенията, тенденциите и посоките в развитието на съвременното изкуство и ролята на теорията. • Да се проследят процесите в съвременното българско изкуство и да се ситуира в контекста на световното изкуство като за целта се поканят за участие утвърдени артисти и арткритици • Да се утвърди ролята на ФИИ като научен, художествено-творчески и образователен център, както и на катедра „Изкуствознание и теоретични дисциплини”, която осигурява обучение по основни и задължителни за всяко висше училище по изкуствата теоретични дисциплини. • Да обоснове и създаде основа за стартиране на нова бакалавърска програма „Визуални изследвания“, подготвена от катедра „Изкуствознание и теоретични изследвания“ на ФИИ. • Да се създадат условия за участие на преподаватели, докторанти и студенти с теоретични изследвания в организираната от катедра „Изкуствознание и теоретични изследвания“ международна научна конференция „Визуални изследвания“. • Да се даде възможност за публикации на научните търсения на преподаватели, докторанти и студенти. • Да се съставят нови магистърски и докторантски програми във ФИИ и да се даде поле за изява на обучаващите се в настоящите такива.

Теоретични аспекти на визуалното изкуство

ръководител
28.6.2016 г. - 10.12.2018 г.
Цели на проекта:
• Да се очертаят движенията, тенденциите и посоките в развитието на съвременното изкуство и ролята на теорията • Да се проследят процесите в съвременното българско изкуство и да се ситуира в контекста на световното изкуство, като за целта се поканят утвърдени артисти и арткритици за цикъл лекции и мултимедийни представяния • Да се разгледа мястото и ролята на висшите училища по изкуствата в съвременните условия • Да се утвърди ролята на ФИИ като научен, художествено-творчески и образователен център както и на катедра „Изкуствознание и теоретични дисциплини”, която осигурява обучение по основни и задължителни за всяко висше училище по изкуствата теоретични дисциплини • Да се създават условия за контакт във Велико Търново на водещи артисти, изкуствоведи и арткритици с творческа, изследователска и преподавателска мисия. • Да се създадат условия за участие на преподаватели, докторанти и студенти с теоретични изследвания в организираните прояви – конференции, лекции, представяния и пр. • Да се даде възможност за публикации на научните търсения на преподаватели, докторанти и студенти. • Да се съставят нови магистърски и докторантски програми във ФИИ и да се даде поле за изява на обучаващите се в настоящите такива.

Студентски практики - Фаза I

Функционален експерт за ФИИ
13.6.2016 г. - 29.9.2018 г.
Цели на проекта:
• да подпомогне подобряването на качеството на образование чрез предоставяне на възможности за придобиване на практически опит и усъвършенстване на практическите умения на студентите от висшите училища в съответствие с потребностите на пазара на труда; • да улесни прехода от образователните институции към работното място и повиши успешната реализация на младите хора на трудовия пазар; • да подпомогне и насърчи изграждането на стабилни партньорства между образователните институции и бизнеса.
• да увеличи стимулите на студентите за участие в допълнително практическо обучение в реална работна среда; • да стимулира нарастването на броя на студентите, които си намират работа непосредствено след дипломирането; • да осигури предпоставки за осъвременяване както на учебните планове като цяло, така и на преподаваните дисциплини, курсове и теми според нуждите на пазара на труда; • да подпомогне създаването на устойчиви механизми и възможности на работодателите за подбор на студенти, доказали умения в реална работна среда, и за непосредственото им включване на пазара на труда.

Изкуство, съвременност, комуникация

ръководител
9.5.2012 г. - 10.12.2014 г.
Цели на проекта:
• Да се очертаят движенията, тенденциите и посоките в развитието на съвременното изкуство • Да се проследят процесите в съвременното българско изкуство и да се ситуира в контекста на световното изкуство, като за целта се поканят утвърдени артисти и арткритици за цикъл лекции и мултимедийни представяния • Да се разгледа мястото и ролята на висшите училища по изкуствата в съвременните условия • Да се утвърди ролята на ФИИ като научен, художествено-творчески и образователен център както и и новосъздадената катедра „Изкуствознание и теоретични дисциплини”, която осигурява обучение по основни и задължителни за всяко висше училище по изкуствата дисциплини • Да се създават условия за контакт във Велико Търново на водещи художници с творческа, изследователска и преподавателска мисия.

Рисунката като средство за комуникация

ръководител
26.7.2010 г. - 1.12.2010 г.
Цели на проекта:


Професионално развитие и реализация

- 1.10.2009 г.
Цели на проекта:
- създаване на традиция в професионалното допълване на ВТУ и бизнеса за нуждите Велико Търново, на българския и на единния европейски пазар на труда; - улесняване на прехода от висшето образование към реалната работна среда; - предоставяне на качествена професионална подготовка на студентите в реални работни условия; - осъществяване на приемственост между поколенията специалисти, предаване на полезен практически опит в екипната работа; - изграждане на самочувствие и увереност у младите специалисти