Определят се от потребностите за повишаване на квалификацията в съответствие с професионалните профили и според заеманата длъжност на педагогическите специалисти в системата на предучилищното и училищно образование. Декомпозирани са на:
Участниците в програмата да се запознаят с най-новите теоретични и теоретико-приложни постижения в лингвистиката и в методиката на езиковото и на литературното обучение, както и в свързаните с тях научни области, за механизмите на създаване и възприемане на устна реч, като по този начин се надградят базови компетентности за преподаване на устна реч в средното училище.
Обучението в специализацията е основание учителите и другите педагогически специалисти да кандидатстване в процедурите за придобиване на трета професионално-квалификационна степен и подпомага кариерното им развитие.
Свидетелство (Приложение No15 на Наредба No15/чл.48, ал.1, т.2 – с приложение). Това свидетелство позволява специализантът да кандидатства за придобиване на трета професионално-квалификационна степен.
Минимални стандартни изисквания за дипломиране:
Завършена едногодишна професионално-педагогическа специализация със среден успех най-малко много добър 4.50 и дипломна работа с представена добра педагогическа практика (съгласно чл. 60, ал.1, т.2 от Наредба №15 на МОН от 22 юли 2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти).