Информатика и информационни технологии. Съвременно технологично образование (5. - 12. клас)
Форми на обучение / Информационен пакет:
Частично присъствена (Департамент „Продължаващо образование и допълнителна квалификация“)
Обучаващо звено:
Департамент „Продължаващо образование и допълнителна квалификация“
Цели на програмата:
Тази професионално-педагогическа специализацията има за цел повишаване професионално-педагогическата компетентност на учителите, преподаващи информационни технологии и информатика в средното образование (5. – 12. клас) относно:
-
придобиване на знания за най-новите теоретични и теоретико-приложни постижения в неговата и в свързаните с нея научни области, като се надградят базови информационни и технологични компетентности;
-
специална методическата компетентност за преподаване на учебните дисциплини, свързани с новите образователни реалности във връзка с реформата в образованието и новите нормативни документи на МОН; обогатяване на учебното съдържание; прилагане на съвременни интерактивни електронни дидактични средства в обучението, прилагане на нови образователни техники в обучението по информационни технологии и информатика.
Дългосрочна цел на обучението в професионално-педагогическата специализация е възможността учителите да кандидатстват в процедурите за придобиване на трета ПКС (професионална квалификационна степен), което влияе на тяхната атестация и стимулира кариерното развитие.
Професионални компетенции, получавани след дипломирането:
В резултат от обучението специализантите ще овладеят/усъвършенстват следните професионално-педагогически компетенции:
Знания (академична /базова компетентност):
-
Актуализира и развиване на знанията по информатика и информационни технологии;
-
Надгражда знания и обогатява опита за общите и частни проблеми на методиката на обучението в тези области;
-
Запознава се с нови държавни образователни стандарти и нормативни документи на МОН, предефинира целите на дигиталното образование, познава нови подходи и иновативни образователни технологии, техники, методи на преподаване, методи за контрол и оценяване, приложими за съответния учебен предмет и клас;
-
Знания за интегриране на традиционните образователни технологии с интерактивните мултимедийни технологии и приложението им в образователния процес;
-
Методологията и методиката на педагогическите изследвания и понятийния им апарат;
-
Ключовите европейски компетенции и богата професионална култура.
Умения (педагого–методическа компетентност):
-
Познаване системата на понятията, твърдения и идеи в областта на компютърните науки и методиката на обучението по информатика и информационни технологии;
-
Усвояване на теоретичните и дидактични проблеми на информатичните задачи и на програмното моделиране;
-
Овладяване на логическата структура на формулиране на определения и твърдения, на структурата на задачи, програми и модели;
-
Познаване на съвременното образователно съдържание в училище и на съвременните образователни технологии в урока по информатика и информационни технологии;
-
Широка информираност за дидактическите проблеми на образованието в областта на информатиката и информационните технологии чрез изследване на научно-методически източници, включително и интернет изданията;
-
Умения за систематизирано и аргументирано представяне на методически проблеми – устно, писмено и чрез мултимедийни средства;
-
Познава и прилага техники и начини за развиване на универсалните умения за учене и реализация в живота на учениците си: формиране у учениците на комуникативни умения, критично и конструктивно мислене, умения за ефективно търсене, извличане, подбор и преценка на полезността на информация от различни източници.
Отношения (управление на образователния процес – стимули, контрол, оценка):
-
Учителят развива способност да мотивира учениците си чрез осъвременяване на учебния процес, съобразно техните интереси в дигиталното общество, на което те принадлежат.
-
Екипна работа и спазване на принципите на академичната и научноизследователска етика.
-
Практико-приложно участие в регионални, национални и международни педагогически изследвания и образователни форуми в областта на методиката на обучение и професионалното образование.
-
Създаване и управление на педагогически и частно-методически информационни ресурси.
-
Визия за усъвършенстването на практиката с позитивни образователни политики, резултат от научни изводи и обобщения.
-
Насърчава усвояването на знания и ключови дигитални компетентности и разбира ролята на обучението за овладяване на умения за самостоятелен живот, умения за междуличностно и междукултурно общуване; критично, конструктивно и самокритично мислене.
-
Разбира индивидуалната ценност на всеки ученик и се стреми да реализира познавателен напредък според потенциалните му възможности.
-
Разбира значението на учебната среда и осигурява позитивна съвременна образователна среда чрез нови подходи и технологии, насочена към индивидуалните потребности на учениците.
Финален документ:
Свидетелство (Приложение No15 на Наредба No15/чл.48, ал.1, т.2 – с приложение). Това свидетелство позволява специализантът да кандидатства за придобиване на трета професионално-квалификационна степен.
Минимални стандартни изисквания за дипломиране:
Завършена едногодишна професионално-педагогическа специализация със среден успех най-малко много добър 4.50 и дипломна работа с представена добра педагогическа практика (съгласно чл. 60, ал.1, т.2 от Наредба №15 на МОН от 22 юли 2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти).