Психологическо и педагогическо консултиране в училище
Форми на обучение / Информационен пакет:
Частично присъствена (Департамент „Продължаващо образование и допълнителна квалификация“)
Обучаващо звено:
Департамент „Продължаващо образование и допълнителна квалификация“
Цели на програмата:
Специализацията има за цел повишаване психолого-педагогическата компетентност на обучаваните педагогически съветници, училищни психолози и ресурсни учители в съответствие със заеманата от тях длъжност.
Образователните цели на програмата са свързани с усъвършенстване компетентността на училищните психолози, педагогическите съветници и ресурсните учители при организирането и провеждането на социално-психологически тренинги и други форми на междуличностно взаимодействие при учениците с поведенчески, емоционални и интелектуални затруднения. Обучението включва разнообразие от методи и техники на обучение като мотивационни подходи и модели на обучение, методи и техники за работа в дигитална среда, методи за психологическо взаимодействие и др.
Дългосрочна цел: Обучението в специализация е основание педагогическите съветници, училищните психолози и ресурсните учители да кандидатстват в процедурите за придобиване на трета професионално-квалификационна степен.
Професионални компетенции, получавани след дипломирането:
В резултат от обучението специализантите овладяват/усъвършенстват следните професионално-психологически компетенции:
-
Разработване на социално-психологически тренинги и методи за диагностика, групово и индивидуално консултиране на ученици. Изготвяне и програма за професионална фасилитация на учителския труд. Знания за: планиране, организация и ръководене на учителския екип.
-
Умения за психологическо консултиране и тренингово обучение в училищна среда.
Знания:
Надгражда базовите научни знания на педагогическите съветници и училищните психолози. Специализантите са запознават с нови държавни образователни стандарти и нормативни документи на МОН, предефинират се целите на съвременното образование, запознават се с нови подходи и иновативни образователни технологии, техники и методи на преподаване, планиране и провеждане на психологическо изследване и социално-психологически тренинг.
Умения (способност за развиване на педагого-методическите умения):
-
Умения за проектиране и провеждане на социално-психологически тренинги.
-
Запознаване с актуални методи за психологическа диагностика.
-
Усвояване на умения за групово и индивидуално консултиране на ученици.
-
Изготвяне и програма за професионална фасилитация на труда на учителския екип.
Лични и професионални компетентности:
-
Развива способности за мотивация на учениците и справяне с личностовите и междуличностните има дефицити.
-
Насърчава усвояването на знания и ключови компетентности по предметите от философския цикъл и разбира ролята на обучението за овладяване на умения за самостоятелен живот, умения за междуличностно и междукултурно общуване; критично, конструктивно и самокритично мислене.
-
Разбира ценността на всеки ученик и се стреми да реализира познавателен напредък и психологически комфорт според потенциалните му възможности.
-
Разбира значението на учебната среда и осигурява позитивна съвременна образователна среда чрез нови подходи и технологии, насочена към индивидуалните потребности на учениците (работа с деца с поведенчески проблеми и обучителни трудности или с деца, изискващи специална подкрепа в обучението).
Финален документ:
Свидетелство (Приложение No15 на Наредба No15/чл.48, ал.1, т.2 – с приложение). Това свидетелство позволява специализантът да кандидатства за придобиване на трета професионално-квалификационна степен.
Минимални стандартни изисквания за дипломиране:
Завършена едногодишна професионално-педагогическа специализация със среден успех най-малко много добър 4.50 и дипломна работа с представена добра педагогическа практика (съгласно чл. 60, ал.1, т.2 от Наредба №15 на МОН от 22 юли 2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти).