СПЕЦИАЛИЗИРАЩ МОДУЛ „МУЗИКАЛЕН ИНСТРУМЕНТ/ПЕЕНЕ“
Форми на обучение / Информационен пакет:
Редовна (Педагогически факултет)
Обучаващо звено:
Педагогически факултет
Цели на програмата:
Целта на модула за придобиване на професионална квалификация „преподавател по музикален инструмент/пеене“ е завършилите модула да се превърнат в специалисти с висока методологична, дидактична, теоретична и практическа подготовка, с умения за работа като преподаватели в Детски музикални школи, Школи по изкуствата и Центрове за работа с деца. Курсът на обучение осигурява профилиране и задълбочаване на музикалноизпълнителската и методическата подготовка на студентите от специалност Педагогика на обучението по музика, като им дава систематизирани базисни и специализирани познания и умения от сферата на музикалното изпълнителство и педагогика.
Професионална квалификация:
Преподавател по: акордеон, валдхорна, баритон, виола, виолончело, гайда, гъдулка, кавал, кларинет, класическа китара, класическо пеене, контрабас, народно пеене, обой, пиано, поп и джаз пеене, саксофон, тамбура, тромпет, туба, ударни инструменти, фагот, флейта, цигулка, цугтромбон
Професионални компетенции, получавани след дипломирането:
Знания:
В курса на обучение студентите получават базисна педагогическа подготовка и изграждат система от основни и специализирани академични знания и умения в областта на музикалноизпълнителското изкуство; по методика на преподаване на съответния музикален инструмент/пеене.
Практико-приложната подготовка на обучаемите се осъществява с методическото ръководство на преподавателите от Великотърновския университет.
Умения:
В курса на обучение студентите придобиват допълнителни професионални умения в предметната област „Методика на обучението по музика“ (музикален инструмент/пеене). Те включват умения за:
-
познаване и индивидуализирано прилагане на учебната документация за организация, планиране и реализиране на процеса на обучение по музикален инструмент/пеене;
-
прилагане на разнообразни образователни стратегии, методи и технологии за преподаване и учене;
-
прилагане на методи за разработване на дидактически средства – школи и помагала с подходящ репертоар;
-
избор на разнообразни форми и средства за контрол и оценяване на постиженията на учениците в съответствие с целите на обучението;
-
диагностициране и прогнозиране на музикалното развитие на учениците;
-
педагогически взаимодействия съобразно възрастовите и индивидуалните особености на учащите;
-
работа с деца със специални образователни потребности;
-
работа в екип, критично мислене, личностно развитие; музикалноизпълнителско и музикалнопедагогическо самоусъвършенстване, самореализация;
-
обективна самооценка с цел бъдещо кариерно развитие.
Компетентности:
-
социални компетентности, позволяващи висока степен на адаптивност, мобилност и умения за вземане на адекватни решения в съответствие със съвременната динамично променящата се образователна среда;
-
креативност, инициативност, отговорност, мотивация за развитие и повишаване на професионалната квалификация;
-
готовност за учене през целия живот;
-
компетенции за прилагане на ефикасни стратегии по приобщаване на учениците от уязвими групи и общности към образователната среда;
-
компетенции за организиране и провеждане на художествено-творческа и концертна дейност.
Възможности за стажове и практики:
Практическата подготовка на студентите се осигурява под формата на хоспитиране; текуща педагогическа практика; стажантска практика в образователни институции.
Минимални стандартни изисквания за дипломиране:
Дипломирането се осъществява по един от следните начини:
а) Вариант 1 – Изпит – концерт;
б) Вариант 2 – Практико-приложен изпит.
Състои се в провеждане на урок по музикален инструмент/пеене пред комисия от три хабилитирани лица.
Професионална реализация:
Завършилите курса на обучение имат възможности да работят (съгласно Националната класификация на професиите и длъжностите) като:
-
преподаватели по музикален инструмент/пеене в Детски музикални школи, Школи по изкуствата и Центрове за работа с деца.
-
преподавател в извънкласни и извънучилищни дейности в системата на неформалното образование.