Български език
Форми на обучение / Информационен пакет:
Редовна (Филологически факултет)
Задочна (Филологически факултет)
Самостоятелна
Обучаващо звено:
Филологически факултет
Цели на програмата:
В съответствие с мисията на университета програмата цели:
-
Надграждане на получените през предходните две образователни степени теоретични и практико-приложни знания.
-
Изграждане на умения за извършване на научноизследователска работа чрез прилагане на актуални методи и теоретичен категориален апарат.
-
По-тясна специализация в областта на съвременното българско езикознание.
-
Изграждане на умения за аналитично мислене, за откриване на взаимовръзки и причинно-следствени отношения между различни същности, за избор и прилагане на научен подход и методология.
Професионални компетенции, получавани след дипломирането:
Резултатите от обучението се определят съгласно Квалификационната рамка на Европейското пространство за висше образование и Националната квалификационна рамка на Република България:
Завършилият ДП „Български език” притежава богат набор от теоретични и практически знания, умения и компетентности, които гарантират по-нататъшното му научно развитие и практическо приложение на придобитите знания и умения. Неговата подготовка е съобразена с потребностите на обществото от специалисти и експерти в областта на българския език в теоретичен и приложен аспект.
Знания
Завършилият програмата притежава задълбочени и многоаспектни знания:
-
относно съдържанието, методологията и историята на научните изследвания в различните дялове на българския език, както и на интердисциплинарните лингвистични науки – социолингвистика, психолингвистика, лингвистична прагматика, медиалингвистика, лингвокултурология и др.;
-
относно ресурсите на лингвистичните изследвания – библиотечни и електронни;
-
относно практическото приложение на усвоените теоретични лингвистични знания.
Умения
Завършилият програмата:
-
владее методологията на научните изследвания в областта на българския език и интердисциплинарните лингвистични науки – социолингвистика, лингвистична прагматика, лингвокултурология, медиалингвистика, психолингвистика, и я прилага в научни и практико-приложни проекти;
-
умее да изпълнява информационно-селективни, аналитични, оценъчни и прогностични дейности и да извършва експертизи, базирани на информационни потоци от различни източници;
-
участва активно в научните изяви в страната и чужбина;
-
умее самостоятелно да формулира актуален научен проблем и да намира пътища за неговото решаване;
-
умее да планира, организира, ръководи и изпълнява научноизследователски проекти с фундаментална и приложна насоченост;
-
умее да открива интердисциплинарни връзки и да създава екипи за решаване на проблеми в интердисциплинарни области;
-
умее да ползва ресурсите за събиране на емпиричен материал, както и да подбира адекватно, в зависимост от целите на конкретното изследване, емпиричния материал;
-
чрез познанията си в областта на информационните технологии може да оптимизира научноизследователската и практическата си дейност.
Компетентности – лични и професионални
Самостоятелност и отговорност
С помощта на придобитите и доусъвършенствани комуникативни и социокултурни компетентности е в състояние:
-
да организира оптимално своята дейност;
-
да работи в екип;
-
да ръководи проекти;
-
да проявява адаптивност и конкурентоспособност, за да се реализира пълноценно като учен и експерт в областта на българския език.
Компетентност за учене
Завършилият обучението в програмата може:
-
да анализира и систематизира голям обем от информация;
-
да прилага идеята за учене през целия живот, като актуализира непрекъснато придобитите знания;
-
да оценява адекватно постиженията на други учени и да прави реалистична самопреценка за собствените постижения.
Комуникативни и социални компетентности
Придобилият ОНС „доктор“:
-
може да общува на роден и на чужд език и да участва в научни изяви в страната и в чужбина;
-
може да разпространява резултатите от научните изследвания в своята област в писмена и устна форма, чрез различни медии и пред различна аудитория.
Професионална реализация:
Получилият ОНС „доктор“ може да се реализира като:
-
учен, осъществяващ научноизследователска работа във висше учебно заведение или в научен институт;
-
преподавател във висше училище;
-
учител;
-
експерт по езикови въпроси в издателства, културни и образователни институции.