Обща психология


Форми на обучение / Информационен пакет:

   Редовна (Философски факултет)  Задочна (Философски факултет) Самостоятелна

Обучаващо звено:

Философски факултет

Цели на програмата:

  1. Основната цел на обучението по научна специалност Обща психология е подготовката на специалисти с преподавателски качества и способности за самостоятелно научно изследване на равнището на съвременните тенденции в развитието на психологическите науки във всички области на психологическите  изследвания, на историята и традициите на социалното взаимодействие и социалното познание.
  2. Обезпечаване на високо квалифицирани кадри за стратегическото решаване на значимите социални, културни и обществени проблеми на съвременното българско общество, на гражданите, институциите и общностите, породени от ускореното развитие на технологизацията, социалните противоречия, съвременните глобализационни тенденции и нарастващия ценностен релативизъм на местно и световно ниво.
  3. Обезпечаване на потребността от интелектуални фигури, поддържащи, развиващи и разпространяващи духовните, нравствени и хуманистични ценности, необходими за интегритета и благоденствието на обществото, за съхраняване на българската психологическа традиция, подготвени за вземане и консултиране на обосновани колективни морални и ценностни решения с дългосрочно стратегическо значение и за възпитанието на бъдещото поколение.
  4. Непрекъснато развитие на системата за управление на качеството на обучение, насочено към ефективна професионална реализация в съответствие с потребностите на пазара на труда в академичната, научната и по-широката образователна сфера.

Професионални компетенции, получавани след дипломирането:

Съдържанието на обучението се основава на взаимовръзката между познавателния процес, пазарната ориентация на труда и практическата реализация, като предпоставка за личностно развитие, активно гражданско участие, социално приобщаване и пригодност за лична реализация в конкурентна среда и в съвременното общество на знанието.
Резултатите от обучението се определят съгласно Квалификационната рамка на Европейското пространство за висше образование и Националната квалификационна рамка на Република България:
Знания:
  • разширени и задълбочени теоретични и практически знания в областта на психологията и психологичните проблеми на социалната сфера включително и за най-новите постижения и проблеми в нейното изследване;
  • задълбочени фундаментални и фактически знания за историята и основните съвременни теоретични парадигми в съответната област на докторантурата;
  • познаване на световните стандарти на научната рационалност: изискванията за производство на научни продукти и нормите, свързани с тяхното верифициране и разпространение в научно-публикационната практика;
  • знания за сферите на приложимост на различни методологии и подходи на изследователската и проектна работа както и знания в областта на мета-методологиите;
  • знания за административните процеси, свързани с научната и изследователска дейност в институционалната структура на университета;
  • практически знания по изпълнението на изследователски задачи, индивидуално и в екип.
Умения:
  • умения за интерпретиране и описание на естеството на човешкия опит за света, за изследване (чрез мисловна дейност) на общи каузи, принципи и значения на света, човешката дейност, опит и съществуване, както се интерпретират и развиват психологически концепции и теории;
  • умения за планиране, организиране, ръководство и изпълнение на научно-изследователски проекти с фундаментална и приложна насоченост;
  • умения за самостоятелното интерпретиране на придобитите знания и прилагане към конкретни факти - тяхното ситуативно осмисляне чрез критично възприемане, разбиране и изразяване в теории и принципи;
  • умения за подбор на методология и създаване на екипи за решаване на проблеми  в интердисциплинарни области;
  • умения за обективна преценка и безпристрастен анализ на ценностно натоварени проблеми и критични ситуации в мултикултурна среда;
  • дидактически умения: в областта на психологическото образование, на образованието по психология  и гражданско образование в средното училище;
  • творчески умения: прилагане на професионално логическо мислене, новаторство и нови подходи при решаване на нестандартни задачи;
  • умения за изработка на адекватни национални и местни политики на социално и културно развитие.
Компетентности – лични и професионални:
  • лидерство, самостоятелност, отговорност: способност за административно управление и експертно консултиране на извършването на сложни професионални дейности по реализацията на научно-изследователски проекти, включително управление на екипи и ресурси, поемане на отговорност в сложни и динамични условия при взаимодействие на множество фактори, проявяване на творчество и инициативност в управленската дейност, подпомагане обучението на другите с цел усъвършенстване на екипната дейност;
  • компетентност за учене и личностно развитие: непрекъснато и последователно оценяване на собствената квалификация чрез преценка на приложимостта на придобитите до момента знания и умения и планиране на необходимостта от разширяване и актуализиране на професионалната квалификация;
  • комуникативни и социални компетентности: формулиране ясно и разбираемо на идеи, проблеми и решения пред специалисти и неспециалисти, обосновано отношение и разбиране на сложни въпроси чрез използване на иновативни методи, основани на качествени и количествени описания и оценки, проявяване на широк личен светоглед, разбиране и солидарност с другите, проявяване на грижи и изграждане на дух на доверие, висока мотивация и отговорност за изпълнение на задачите, пълноценно общуване;
  • професионални компетентности: събиране, класифициране, оценяване и интерпретиране на данни с цел решаване на конкретни научно-изследователски задачи, прилагане на придобитите в обучението знания и умения в нови и непознати условия, способност за анализиране на психологическите проблеми в най-широк интердисциплинарен контекст, използване на нови стратегически подходи и формиране и изразяване на собствено мнение по ключови социални и обществени проблеми.

Професионална реализация:

След завършване на курса на обучението обучаемите притежават знания, умения и компетентности да заемат длъжности в различни сфери на обществения живот:
  • в научно-изследователски центрове, университети и други научни и образователни организации вкл. Българската академия на науките;
  • в частни компании като ръководители на изследователска развойна дейност, анализатори и консултанти  в т.ч. в софтуеърния сектор;
  • в държавната администрация като аналитици, експерти и ръководители по социални, културни и образователни звена;
  • в неправителствения сектор като ръководители на проекти със социална, културна или просветна насоченост и като специалисти, предоставящи индивидуални и семейни социални услуги;
  • в органите на местната и национална власт като политически лидери или като социални консултанти и ръководители на социални проекти;
  • в социалните институции и услуги за общността;
  • в съвременните бизнес организации, при подбора на кадри и управлението на човешките ресурси;
  • в медийния сектор като анализатори и експерти, които наблюдават съвременните политически институции и техните становища, събират информация за тях от различни източници, включително от интервюта с членове на правителствени и политически партии или от други отговорни лица;
  • във всички други професионални сфери, на длъжности, изискващи изпълнение на задачи от длъжностното описание на група 2633 от НКПД.