Съдържанието на обучението се основава на взаимовръзката между познавателния процес, пазарната ориентация на труда и практическата реализация, като предпоставка за личностно развитие, активно гражданско участие, социално приобщаване и пригодност за лична реализация в конкурентна среда и в съвременното общество на знанието.
Резултатите от обучението се определят съгласно Квалификационната рамка на Европейското пространство за висше образование и Националната квалификационна рамка на Република България:
-
умения за интерпретиране и описание на естеството на човешкия опит за света, за изследване (чрез мисловна дейност) на общи каузи, принципи и значения на света, човешката дейност, опит и съществуване, както се интерпретират и развиват психологически концепции и теории;
-
умения за планиране, организиране, ръководство и изпълнение на научно-изследователски проекти с фундаментална и приложна насоченост;
-
умения за самостоятелното интерпретиране на придобитите знания и прилагане към конкретни факти - тяхното ситуативно осмисляне чрез критично възприемане, разбиране и изразяване в теории и принципи;
-
умения за подбор на методология и създаване на екипи за решаване на проблеми в интердисциплинарни области;
-
умения за обективна преценка и безпристрастен анализ на ценностно натоварени проблеми и критични ситуации в мултикултурна среда;
-
дидактически умения: в областта на психологическото образование, на образованието по психология и гражданско образование в средното училище;
-
творчески умения: прилагане на професионално логическо мислене, новаторство и нови подходи при решаване на нестандартни задачи;
-
умения за изработка на адекватни национални и местни политики на социално и културно развитие.
-
лидерство, самостоятелност, отговорност: способност за административно управление и експертно консултиране на извършването на сложни професионални дейности по реализацията на научно-изследователски проекти, включително управление на екипи и ресурси, поемане на отговорност в сложни и динамични условия при взаимодействие на множество фактори, проявяване на творчество и инициативност в управленската дейност, подпомагане обучението на другите с цел усъвършенстване на екипната дейност;
-
компетентност за учене и личностно развитие: непрекъснато и последователно оценяване на собствената квалификация чрез преценка на приложимостта на придобитите до момента знания и умения и планиране на необходимостта от разширяване и актуализиране на професионалната квалификация;
-
комуникативни и социални компетентности: формулиране ясно и разбираемо на идеи, проблеми и решения пред специалисти и неспециалисти, обосновано отношение и разбиране на сложни въпроси чрез използване на иновативни методи, основани на качествени и количествени описания и оценки, проявяване на широк личен светоглед, разбиране и солидарност с другите, проявяване на грижи и изграждане на дух на доверие, висока мотивация и отговорност за изпълнение на задачите, пълноценно общуване;
-
професионални компетентности: събиране, класифициране, оценяване и интерпретиране на данни с цел решаване на конкретни научно-изследователски задачи, прилагане на придобитите в обучението знания и умения в нови и непознати условия, способност за анализиране на психологическите проблеми в най-широк интердисциплинарен контекст, използване на нови стратегически подходи и формиране и изразяване на собствено мнение по ключови социални и обществени проблеми.
Професионална реализация:
След завършване на курса на обучението обучаемите притежават знания, умения и компетентности да заемат длъжности в различни сфери на обществения живот:
-
в научно-изследователски центрове, университети и други научни и образователни организации вкл. Българската академия на науките;
-
в частни компании като ръководители на изследователска развойна дейност, анализатори и консултанти в т.ч. в софтуеърния сектор;
-
в държавната администрация като аналитици, експерти и ръководители по социални, културни и образователни звена;
-
в неправителствения сектор като ръководители на проекти със социална, културна или просветна насоченост и като специалисти, предоставящи индивидуални и семейни социални услуги;
-
в органите на местната и национална власт като политически лидери или като социални консултанти и ръководители на социални проекти;
-
в социалните институции и услуги за общността;
-
в съвременните бизнес организации, при подбора на кадри и управлението на човешките ресурси;
-
в медийния сектор като анализатори и експерти, които наблюдават съвременните политически институции и техните становища, събират информация за тях от различни източници, включително от интервюта с членове на правителствени и политически партии или от други отговорни лица;
-
във всички други професионални сфери, на длъжности, изискващи изпълнение на задачи от длъжностното описание на група 2633 от НКПД.