Теория и методика на физическото възпитание и спортната тренировка
Форми на обучение / Информационен пакет:
Редовна (Педагогически факултет)
Задочна (Педагогически факултет)
Самостоятелна
Обучаващо звено:
Педагогически факултет
Цели на програмата:
Целите и произтичащите от тях задачи на обучението в научната специалност „Теория и методика на физическото възпитание и спортната тренировка” са в съответствие с целите на ВТУ „Св. св. Кирил и Методий” и на Педагогически факултет.
Основна цел на докторската програма е:
-
да осигури висококачествена и ефективна подготовка на докторантите, отговаряща на съвременните европейски образователни стандарти, която ще стимулира тяхната професионална реализация и кариерно развитие.
Обучението в докторската програма е насочено към решаване на следните задачи:
-
да задълбочи и разшири фундаменталната и професионалната компетентност на докторанта за научноизследователска, преподавателска и практическа дейност в областта на физическото възпитание и спортната тренировка;
-
да формира компетентности както за самостоятелна научноизследователска и преподавателска дейност, така и за работа екип, за прилагане на иновационни технологии в сферата на теорията и методиката на физическото възпитание и спортната тренировка;
-
да обогатява опита на докторанта за: съставяне на методика на научното изследване, обработване и анализиране на резултатите, обосноваване на изводите в контекста на научната хипотеза;
-
да надгражда езиковата подготовка по избрания чужд език във връзка със специализираното му използване в професионалната дейност на докторанта, а така също и уменията за оформянето на научна разработка в стила на академичното писане;
-
да формира нагласи и способности за съставяне и актуализиране на учебни програми и различни по характер проекти в сферата на физическото възпитание и спортната тренировка;
-
да повиши възможностите на докторанта за осъществяване на експертна дейност по отношение на обучението по физическо възпитание и спорт и провеждането на учебно-тренировъчна и състезателна дейност по вид спорт;
-
да създаде предпоставки за мотивиране и формиране на готовност за участие в национални, международни и регионални научни форуми, конкурси и проекти.
Професионални компетенции, получавани след дипломирането:
Обучението на докторанти във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий”се осъществява в съответствие с разработената учебна документация, чиито цели и съдържание отговарят на изискванията на националните и на европейските стандарти за подобно обучение.
При завършване на обучението в докторска програма „Теория и методика на физическото възпитание и спортната тренировка” обучаемите следва да притежават задълбочени общи и специализирани знания, научноизследователски умения и компетенции в теорията и практиката на спортната наука, които отговарят на Квалификационната рамка на Европейското пространство за висше образование и Националната квалификационна рамка на Република България:
Знанията, които получават обучаемите, са достатъчни по обем и обхват и са в съответствие със съвременните тенденции в развитието на спортологичната наука в национален и в световен мащаб. Те подпомагат докторанта при разработване на дисертационния труд в научната специалност „Теория и методика на физическото възпитание и спортната тренировка”. В процеса на научното изследване докторантът представя знания и разбиране на най-високо равнище не само в конкретната научна област и направление, но и в други близки научни области.
В хода на обучението си докторантите придобиват умения за осъществяване на научноизследователска дейност и прилагане на резултатите от нея в спортната практиката. От всеки докторант се очаква да има следните конкретни умения:
-
да се ориентира бързо в процеса на търсене, проучване, подбиране и синтезиране на информация от литературни източници и от Интернет ресурси;
-
да демонстрира високо ниво на аналитико-синтетична дейност в хода събиране, анализиране и класифицира на научни постановки;
-
логично и аргументирано да защитава тези;
-
да търси иновативни решения чрез комбинативно използване на различни стратегии и технологии като прецизира на стандартните модели и подходи;
-
аналитично и критично да оценява собствените експериментални резултати, свързани с установяване на определени закономерности при изследване на явленията в областта на теорията и методиката на физическото възпитание и спортната тренировка.
-
да организира и планира научна дейност в условията на индивидуална и на екипна работа.
Компетентностите, към развитието на които е ориентирано обучението в докторска програма „Теория и методика на физическото възпитание и спортната тренировка”, отговарят на съвременните образователни изисквания и тенденции в развитие на спортно-педагогическия процес:
-
личностни компетентности: аналитично представяне на теоретични постановки и изразяване на собствено научно виждане по въпроси от теорията и методиката на спорта; способност за самооценка на постиженията от изследователския труд, самостоятелност и отговорност; академична етика при цитиране и интерпретиране на резултатите от експерименталната дейност; правилно използване на научен език и стил;
-
комуникативни и социални компетентности: изграден стил на академично общуване в различните форми на научноизследователска дейност; пълноценно общуване на книжовен български език и на поне един от най-разпространените езици при международни контакти;
-
професионални компетентности: мотивираност и готовност за самостоятелна научноизследователска, експериментална, практико-приложна и проектна дейност по физическо възпитание и спорт във всички образователни степени и по видовете спорт във формални и неформални структури.
Професионална реализация:
Научната специалност “Теория и методика на физическото възпитание и спортната тренировка” – ОНС “доктор” подготвя висококвалифицирани и конкурентноспособни кадри, които се реализират като:
-
Спортни педагози - учители по физическо възпитание и спорт и треньори във всички степени на българското училище, в колежите, частните училища, детско-юношеските школи и спортни клубове;
-
След спечелен конкурс да бъдат назначавани за преподаватели във висшите училища на Република България и след допълнителна квалификация в структурите на МВР, МО и др. ведомства;
-
Директори на училища, спортни школи и клубове;
-
Експерти към МОМН и в регионалните инспекторати по образованието и др.и Министерството на физическото възпитание и спорта;
-
Специалисти или експерти в направления, свързани със спецификата на преподаване физическо възпитание и спорт в образователната система и в спортни клубове;
-
Мениджъри, организатори и спортни аниматори в сферата на туристическата индустрия – SPA, Уилнес-центрове, балнеоложки и рекреационни центрове и др.;
-
Възпитатели във всички учебни заведения за деца и ученици с двигателни дефицити и специфични потребности;
-
Специалисти в различни образователни и изследователски институти или центрове (научноизследователски институти, регионални инспекторати по образованието, звена за извънкласна и извънучилищна дейност, медии, в силовите институции и неправителствени организации и др.