Целите на докторската програма са в съответствие с мисията, целите и задачите, обявени в Стратегията за развитие на ВТУ. Основна цел на да формира висококвалифицирани специалисти с образователна и научна степен „доктор”, способни да осъществяват изследователска и иновативна дейност в образователната и социалната сфери, съобразно обществените потребности, националните и европейските стандарти за качество на висшето образование.
Резултатите от обучението се определят съгласно квалификационната рамка на Европейското пространство за висше образование и Националната квалификационна рамка на РБ. В съотствие с тези нормативни документи докторантите по научната специалност „Методика на обучението по български език и литература” придобиват:
-
общуване и комуникация на български език;
-
практически умения за участие в регионални, национални и международни педагогически изследвания и образователни форуми в областта на обучението по български език и литература;
-
самостоятелна преподавателска и експертна дейност в областта на началното, средното и висшето образование;
-
умения в областта на ICT технологии;
-
умения за работа в екип и спазване принципите на академичната и научноизследователска етика;
-
самостоятелност и инициативност, ориентирани към осигуряване на лична информационна осведоменост и стимулиране на професионалните контакти с български и чуждестранни учени;
-
прогнозиране, критично оценяване, интерпретиране и внедряване на научни тези в педагогическата практика (практически умения за осъществяване на различни по обхват педагогически изследвания (регионални, национални, международни);
-
адекватно използване на методически инструментариум на научно-педагогическите и специализирани изследвания;
-
професионално-рефлексивна научна, преподавателска и експертна дейност (включваща адаптивност, самостоятелност, инициативност, научна информираност и др.), която да съдейства за осъществяването на научно-информационнен обмен у нас и в чужбина в областта на обучението по български език и литература;
-
оптимизиране на практиката на обучението по български език и литература с иновативни образователни политики и практики, значими резултати от научни изследвания, изводи и обобщения.
Професионална реализация:
Проучването на потребностите на пазара на труда и възможностите за професионална реализация се осъществяват чрез срещи с потребители на кадри и съвместни мероприятия и координирани дейности с:
-
Синдикат на българските учители;
-
РУО;
-
Национално издателство за наука и образование «АЗ Буки» /научни списания «Педагогика» и «БЕЛ»;
-
методически обединения на учители.
Тези дейности са съобразени с Националната квалификация на професиите и длъжностите.
Дипломираният има следните възможности за професионална реализация:
-
специалист или експерт в направления, свързани със спецификата на обучението по български език и литература;
-
преподавател (асистент по методика на обучението по български език и литература) във висше училище, университет, колеж или др.;
-
експерт към МОН;
-
директор на училище, главен учител (методик) и др.;
-
специалист в различни образователни и изследователски институти или центрове (научно-изследователски институти, регионални инспекторати по образованието, звена за извънкласна и извънучилищна дейност, медии, неправителствени организации.