Екзистенциално споделяне


Форми на обучение / Информационен пакет:

  • за притежаващи ОКС „бакалавър“ или „магистър“ в същото професионално направление
   Редовна (Философски факултет)  Задочна (Философски факултет)
  • за притежаващи ОКС „бакалавър” или ОКС „магистър” в други професионални направления
   Редовна (Философски факултет) - 3 семестъра  Задочна (Философски факултет) - 3 семестъра  Редовна (Философски факултет) - 4 семестъра за завършили ОКС „Бакалавър“ за три години в чужбина  Задочна (Философски факултет) - 4 семестъра за завършили ОКС „Бакалавър“ за три години в чужбина

Обучаващо звено:

Философски факултет

Изисквания за прием:

Кандидатите за обучение в магистърската програма следва да имат завършена образователно-квалификационна степен „Бакалавър“ или образователно-квалификационна степен „Магистър“. За кандидати, които са завършили образователни програми (специалности) в професионална направление 2.3. Философия, програмата е с продължителност на обучението 2 семестъра. За кандидати, завършили образователни програми (специалности) в други професионални направления, програмата е с продължителност 3 семестъра, а за завършили ОКС „Бакалавър“ за 3 години в чужбина е 4 семестъра. Входящият бал при кандидатстване се формира от общия успех  в дипломата за завършена степен на висше образование и успеха от държавните изпити.

Цели на програмата:

  1. Задълбочаване познанието в областите на екзистенциалната тематика и философското консултиране и подготовка на кадри със съвременна висока теоретична и методологическа подготовка във философско консултиране, годни за практическа и обществена дейност, отговаряща на световните културни традиции, системата на европейските ценности и нуждите на нашата страна от подготвени специалисти с широк хуманитарно-светогледен и социално-ангажиран профил на образование, критично мислене и активно гражданско поведение в отговор на предизвикателствата на променящия се свят и нуждите на страната и на съвременния човек в стрес и постоянни кризи;
  2. Профилиране и разширяване на фундаменталната и практическа подготовката в съответствие с придобитата специалност в ОКС “Бакалавър” – специалност “Философия” по най-актуалните теми и проблеми на използването на философията и философската теология за консултиране по житейски проблеми;
  3. Допълнителна широкопрофилна и интердисциплинарна подготовка за придобилите висше образование на ОКС “Бакалавър” или “Магистър” по друга специалност (професионално направление) с акцент върху консултирането чрез средствата на философията.
  4. Развитие на научни изследвания и обвързването им със съответните приложни полета, насочени към философията в помощ на развитието на човека и обществото, както и с процеса на обучение в тези области; укрепване и развиване потенциала на академичния състав за научни изследвания и иновационни разработки на съвременно равнище.
  5. Непрекъснато развитие на системата за управление на качеството на обучение, насочено към ефективна професионална реализация в съответствие с потребностите на пазара на труда чрез прилагане на индивидуален подход към обучаемите и поставяне на студента в центъра на обучителния процес, на компетентностния подход при разработване на учебните планове и програми и непрекъснатото им усъвършенстване, въвеждане на нови модерни подходи и стандарти в преподаването и ученето; усъвършенстване на обучителните методи и включване на интерактивни форми на преподаване: внедряване на съвременни мултимедийни компютърни системи и платформи, информационни и комуникационни технологии в учебния процес с цел повишаване на качеството на обучението и преподаването.
  6.  Поддържане на активни международни контакти с чуждестранни университети партньори и научни организации на основата на взаимно сътрудничество за културно-образователен и научен обмен в областта на философското консултиране.

Професионална квалификация:

Философ-съветник

Професионални компетенции, получавани след дипломирането:

Определят се съгласно Квалификационната рамка на Европейското пространство за висше образование и Националната квалификационна рамка на Република България:

                 Знания (обем, специфика и качество на усвоената информация):

  • широк спектър от теоретични и практически знания, повече от които са специализирани в практическата философия, проблемите на човека и комуникацията между хората, и надграждащи наученото в предходната образователна степен;
  • познание, разбиране и изразяване на теории за приложенията на философията в помощ на човешките проблеми и ролята на личността в обществото, овладяване на концепции, принцип и закономерности, приложими към философското осмисляне на житейски ситуации;
  • овладяване на високоспециализирани практически и теоретични знания за положението и проблемите хората в глобалния свят, включително авангардни и иновативни такива, които да станат основа за оригиналност в разработването на нови идеи и решения;
  • завършилите демонстрират критическо осъзнаване на знанията в областта и връзките между различните изучавани области и теории във философията, теологията и социалните науки, както и знания за както и знания за комуникацията между хората, екзистенциалните проблеми, практическата философия, отношенията между Бог и човек, човек и свят.

                 Умения (способност за извършване на определени дейности на основата на придобитите знания):

  • овладяване на богат арсенал от практически познавателни умения и подходи, необходими за разбирането на тенденциите на развитието на България, Европа и света в контекста на проблемите и ценностите на човека, обществото, демокрацията, правата и свободите на гражданите, и за разработване на творчески решения за тяхното утвърждаване;
  • овладяване на умения за диагностициране на проблемите на човека, обществото, локалната общност и гражданите на основата на съвременни теоретични и практически постижения и прилагане на интегрирани знания от областите на  практическата философия и социалното познание, за генериране на нови знания и иновативни методи за тяхното преодоляване;
  • умения за адекватна преценка в ситуации на кризи на човека, обществото и демокрацията, характеризиращи се с непредсказуемост и непълна информация за определящите фактори;
  • свободно прилагане на иновативни методи и инструменти, отличаващи се с евристичност при решаването на сложни задачи и непредвидими проблеми в развитието на държавата, обществото, локалната общност или организация;
  • инициативност в работата и изучаването на развитието на държавата и гражданското общество, на основата на което се решават проблеми с множество взаимодействащи си фактори.

                 Компетентности – лични и професионални (способност за извършване на професионални дейности на равнище на базисни приемливи стандарти за съответната образователна или образователно-научна степен).

Самостоятелност и отговорност:

  • умее да изгражда административно-организационни структури и самостоятелно да управлява екипи за решаването на сложни проблеми в развитието на човека, обществото, демокрацията, държавата, организациите в непредсказуема среда, с множество взаимодействащи фактори и вариативни възможности;
  • демонстрира оперативно взаимодействие при управление на личната комуникация и социалната промяна в сложна заобикаляща среда;
  • проявява творчество и новаторство при разработване и реализиране на проекти;
  • инициира процеси и организира дейности, изискващи висока степен на съгласуваност на усилията, формулира политики и демонстрира лидерски качества за изпълнението им.

Компетентности за обучение:

  • системно и задълбочено оценява познанията си и идентифицира потребности от самообучение;
  • демонстрира висока степен на самостоятелност в овладяването на нови знания и тяхното прилагане;
  • владее богат понятие апарат и способности за абстрактно и критическо мислене.

Комуникативни и социални компетентности:

  • умее да представя ясно и достъпно собствени схващания, формулировки на проблеми и възможни решения пред различна аудитория, използвайки богат набор от техники и подходи;
  • разработва, излага и прилага аргументирани схващания относно социални процеси и практики, свързани с развитието на обществото, демокрацията, организациите и прави предложения за тяхното усъвършенстване.

Професионални компетентности:

  • събира, разработва и интерпретира разнообразна информация, свързана с проблемите на обществото, организациите, държавата, демокрацията, необходима за тяхното преодоляване;
  • интегрира широк кръг от знания от различни източници на информация за проблемите на развитието на човека и обществото в нов и сравнително непознат контекст;
  • помага на човека да намери рационални решения в ситуации на кризи и избор;
  • прави обосновани преценки и намира решения на проблемите на социалната промяна в сложна среда на разнообразни взаимодействия;
  • способности за адекватно взаимодействие в специализирана професионална среда.

Възможности за стажове и практики:

Въз основа на подписаните договори  за провеждане на учебни практики и стажове в институции на държавната и местната власт, организации, фирми и др.

Минимални стандартни изисквания за дипломиране:

Получаване на минимума кредити по съответната програма и държавен изпит или защита на дипломна работа по екзистенциално споделяне.

Професионална реализация:

След завършване на   курса на обучението обучаемите притежават знания, умения и компетентности да заемат длъжности в различни сфери на обществения живот:
  • в училища, научно-изследователски центрове, университети и други научни и образователни организации вкл. Българската академия на науките;
  • в частни компании като служители връзки с обществеността, по сигурността, в изследователска развойна дейност, анализатори и консултанти по въпроси на личния и обществения живот;
  • в държавната администрация като експерти по социални, културни и образователни звена;
  • в неправителствения сектор като участници в проекти със социална, културна или просветна насоченост и като специалисти, предоставящи индивидуални и семейни социални услуги;
  • в органите на местната и национална власт като мениджъри, длъжностни лица или като участници в социални проекти;
  • в медийния сектор като анализатори и експерти, които наблюдават съвременните  институции и техните становища, събират информация за тях от различни източници;
  • във всички други професионални сфери, на длъжности, изискващи изпълнение на задачи от длъжностното описание на група 2633 от НКПД.