Съвременна философия
Форми на обучение / Информационен пакет:
-
за притежаващи ОКС „бакалавър“ или „магистър“ в същото професионално направление
Редовна (Философски факултет)
Задочна (Философски факултет)
Обучаващо звено:
Философски факултет
Изисквания за прием:
Кандидатите за обучение в магистърската програма следва да имат завършена образователно-квалификационна степен „Бакалавър“ или образователно-квалификационна степен „Магистър“ в същото професионално направление и за тях програмата е с продължителност на обучението 2 семестъра. Входящият бал при кандидатстване се формира от общия успех в дипломата за завършена степен на висше образование и успеха от държавните изпити
Цели на програмата:
-
Задълбочаване и профилиране познанието на завършилите ОКС „Бакалавър“ в областите на съвременната философия и актуалните философски дискусии, насочено към подготовка на кадри със съвременна висока теоретична и методологическа подготовка в изследването на историко-философските проблеми, годни за практическа и обществена дейност, отговаряща на световните културни традиции, системата на европейските ценности и нуждите на нашата страна от подготвени специалисти с широк хуманитарно-светогледен и социално-ангажиран профил на образование, критично мислене и активно гражданско поведение в отговор на предизвикателствата на променящия се свят и нуждите на страната.
-
Развитие на научни изследвания и обвързването им със съответните приложни полета, насочени към историята на съвременната философия и култура, както и с процеса на обучение в тези области; укрепване и развиване потенциала на академичния състав за научни изследвания и иновационни разработки на съвременно равнище.
-
Непрекъснато развитие на системата за управление на качеството на обучение, насочено към ефективна професионална реализация в съответствие с потребностите на пазара на труда чрез прилагане на индивидуален подход към обучаемите и поставяне на студента в центъра на обучителния процес, на компетентностния подход при разработване на учебните планове и програми и непрекъснатото им усъвършенстване, въвеждане на нови модерни подходи и стандарти в преподаването и ученето; усъвършенстване на обучителните методи и включване на интерактивни форми на преподаване: внедряване на съвременни мултимедийни компютърни системи и платформи, информационни и комуникационни технологии в учебния процес с цел повишаване на качеството на обучението и преподаването.
-
Поддържане на активни международни контакти с чуждестранни университети партньори и научни организации на основата на взаимно сътрудничество за културно-образователен и научен обмен в областта на историята на съвременната философия философия.
Професионална квалификация:
Магистър по съвременна философия
Професионални компетенции, получавани след дипломирането:
Определят се съгласно Квалификационната рамка на Европейското пространство за висше образование и Националната квалификационна рамка на Република България:
Знания (обем, специфика и качество на усвоената информация):
-
широк спектър от теоретични и практически знания, повече от които са специализирани в съвременната философия, същността и развитието на философската традиция, и надграждащи наученото в предходната образователна степен;
-
познание, разбиране и изразяване на теории за философското и ролята на философията в обществото, овладяване на концепции, принципи и закономерности, приложими към философското осмисляне на съвременните проблеми на страната и света;
-
овладяване на високоспециализирани практически и теоретични философски знания за обществото и хората в глобалния свят, включително авангардни и иновативни такива, които да станат основа за оригиналност в разработването на нови идеи и решения;
Завършилите демонстрират критическо осъзнаване на знанията в областта и връзките между различните изучавани области и теории във философията и социалните науки:
-
основните съвременни философски теории – онтологически, епистемологически и социални;
-
актуалните проблеми от съвременните философски дискусии;
-
насоките и тенденциите на развитие на философията.
Умения (способност за извършване на определени дейности на основата на придобитите знания):
-
овладяване на богат арсенал от практически познавателни умения и подходи, необходими за разбирането на тенденциите на развитието на България, Европа и света в контекста на проблемите и ценностите на обществото, демокрацията, правата и свободите на гражданите, и за разработване на творчески решения за тяхното утвърждаване;
-
овладяване на умения за диагностициране на проблемите на обществото, локалната общност и гражданите на основата на съвременни теоретични и практически постижения и прилагане на интегрирани знания от областите на съвременната философия и социалното познание, за генериране на нови знания и иновативни методи за тяхното преодоляване;
-
умения за адекватна преценка в ситуации на кризи на обществото, личността и демокрацията, характеризиращи се с непредсказуемост и непълна информация за определящите фактори;
-
свободно прилагане на иновативни методи и инструменти, отличаващи се с евристичност при решаването на сложни задачи и непредвидими проблеми в развитието на държавата, обществото, локалната общност или организация;
-
инициативност в работата и изучаването на развитието на държавата и гражданското общество, на основата на което се решават проблеми с множество взаимодействащи си фактори.
Компетентности – лични и професионални (способност за извършване на професионални дейности на равнище на базисни приемливи стандарти за съответната образователна или образователно-научна степен).
Самостоятелност и отговорност:
-
умее да изгражда административно-организационни структури и самостоятелно да управлява екипи за решаването на сложни проблеми в развитието на обществото, демокрацията, държавата, организациите в непредсказуема среда, с множество взаимодействащи фактори и вариативни възможности;
-
демонстрира оперативно взаимодействие при управление на социалната промяна в сложна заобикаляща среда;
-
проявява творчество и новаторство при разработване и реализиране на проекти;
-
инициира процеси и организира дейности, изискващи висока степен на съгласуваност на усилията, формулира политики и демонстрира лидерски качества за изпълнението им.
Компетентности за обучение:
-
системно и задълбочено оценява познанията си и идентифицира потребности от самообучение;
-
демонстрира висока степен на самостоятелност в овладяването на нови знания и тяхното прилагане;
-
владее богат понятие апарат и способности за абстрактно и критическо мислене.
Комуникативни и социални компетентности:
-
умее да представя ясно и достъпно собствени схващания, формулировки на проблеми, аргументи и възможни решения пред различна аудитория, използвайки богат набор от техники и подходи;
-
разработва, излага и прилага аргументирани схващания относно класически философски проблеми, социални процеси и практики, свързани с развитието на обществото, демокрацията, организациите и прави предложения за тяхното усъвършенстване.
Професионални компетентности:
-
събира, разработва и интерпретира разнообразна информация, свързана с многообразието от теми в съвременната философия, проблемите на обществото, организациите, държавата, демокрацията, необходима за тяхното преодоляване;
-
интегрира широк кръг от знания от различни източници на информация за проблемите на развитието на обществото в нов и сравнително непознат контекст;
-
прави обосновани преценки и намира решения на проблемите на социалната промяна в сложна среда на разнообразни взаимодействия;
-
способности за адекватно взаимодействие в специализирана професионална среда.
Възможности за стажове и практики:
Въз основа на подписаните договори за провеждане на учебни практики и стажове в институции на държавната и местната власт, организации, фирми и др.
Минимални стандартни изисквания за дипломиране:
Получаване на минимума кредити по съответната програма и държавен изпит или защита на дипломна работа по съвременна философия.
Професионална реализация:
След завършване на курса на обучението обучаемите притежават знания, умения и компетентности да заемат длъжности в различни сфери на обществения живот:
-
в училища, научно-изследователски центрове, университети и други научни и образователни организации вкл. Българската академия на науките;
-
в частни компании като служители в изследователска развойна дейност, анализатори и консултанти по въпроси на обществения живот и индивидуалните екзистенциални проблеми;
-
в държавната администрация като експерти по социални, културни и образователни звена;
-
в неправителствения сектор като участници в проекти със социална, културна или просветна насоченост и като специалисти, предоставящи индивидуални и семейни социални услуги;
-
в органите на местната и национална власт като мениджъри, длъжностни лица или като участници в социални проекти;
-
в медийния сектор като анализатори и експерти, които наблюдават съвременните институции и техните становища, събират информация за тях от различни източници;
-
във всички други професионални сфери, на длъжности, изискващи изпълнение на задачи от длъжностното описание на група 2633 от НКПД.