Предучилищна и начална училищна педагогика. Педагогическото взаимодействие в предучилищното образование и началния етап на СОУ


Форми на обучение / Информационен пакет:

  • за притежаващи ОКС „бакалавър“ или „магистър“ в същото професионално направление
   Редовна (Педагогически факултет)  Задочна (Педагогически факултет)

Обучаващо звено:

Педагогически факултет

Изисквания за прием:

Магистърската програма е за кандидати, които са бакалаври от също професионално направление, завършили бакалавърска програма „Предучилищна и начална училищна педагогика“.

Цели на програмата:

  • подготовка на висококвалифицирани експерти, професионално компетентни  педагогически кадри за практикуване на професиите учител в детска градина, учител в начален етап  на основното образование (I-IV клас), учител в група за целодневна организация на учебния ден I-IV клас, възпитател;
  • усъвършенстване на експертно ниво на компетентности за изпълнение на функциите на учител в детска градина,  учител в начален етап  на основното образование (I-IV клас), учител в група за целодневна организация на учебния ден I-IV клас,  възпитател;
  • повишаване на образователния, изследователския и социалния потенциал на  педагогическите специалисти чрез продуктивно интегриране на  междунаучно ниво на знания, умения и компетентности от областта на социалните и хуманитарните науки;
  • модериране на устойчива готовност за самоусъвършенстване и упражняване на  експертна обществена дейност чрез включване в педагогическото изследователско пространство в контекста на европейска икономика, основана на знанието.

Професионална квалификация:

Експерт в предучилищното и начално училищното образование

Професионални компетенции, получавани след дипломирането:

В резултат от обучението се постига придобиване на образователна и квалификационна степен „магистър“ по програмата.
В съответствие с НАРЕДБА № 15 от 22.07.2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти (ДВ, бр. 61,  в сила от 2.08.2019 г.), завършилите програмата постигат следните резултати:
Знания за:
  • иновации в сферата на психологическите, педагогическите и частнодидактическите науки;
  • съвременни модели за личностно ориентирано планиране, организиране и провеждане на образователен процес, базиран върху придобиване на ключови компетентности от децата и учениците;
  • прилагане на ефективни образователни методи и подходи съобразно индивидуалните потребности на децата и учениците.
Умения за:
  • оказване на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие на децата и учениците чрез пълноценно включване в образователната и социалната среда;
  • сътрудничество и взаимодействие с участниците в образователния процес и всички заинтересовани страни;
  • интегриране на дигиталните технологии в образователния процес;
  • установяване и проследяване на напредъка за придобиване на ключови компетентности посредством  мониторинг и анализ на образователните резултати и формираните компетентности на децата и учениците;
  • подготвяне на дигитални образователни ресурси и уроци, изпитни материали и участие в провеждането на национално външно оценяване;
  • водене и съхраняване на задължителната училищна документация;
  • провеждане на личностноориентирано общуване и взаимодействие с децата и учениците, консултиране на родители и подкрепа на индивидуалното развитие на децата и учениците;
  • създаване и подкрепа на индивидуалната и груповата идентичност;
  • възпитаване на институционална и личностна култура, ориентирана към толерантност, сътрудничество и взаимопомощ;
  • провеждане или участие в изследователска дейност в областта на предучилищното и училищното образование, организиране на обучения за популяризиране на иновативен педагогически опит, оценка на учебни помагала и учебници, предназначени за детската градина и началното училище и др.
Отношения, които допринасят за иновативно организиране и управление на позитивна образователна среда, насърчаваща активното компетентностно ориентирано съучастие на всички ангажирани с просперитета на индивидуалността субекти; субективно насочено холистично педагогическо взаимодействие с децата и учениците, стимулиращо реализирането на лидерския им потенциал; използване на разнообразни стратегии за работа с родителите и семейната общност; демонстриране на нагласа за ценностно насочено сътрудничество с децата и учениците; защита на културни различия и подкрепа на иновативни практики за включване на разнообразието и приобщаването.
 
Компетентности:
  • придобиване на експертен опит в област Образователна среда: иновативно организиране и управление на образователната среда чрез интегриране на образователните  направления и учебните предмети по начин, който ефективно подпомага игровите  взаимодействия и ученето и създава условия на всяко дете и ученик за активно участие във всички дейности;
  • придобиване на експертен опит в област Педагогическо взаимодействие с децата и учениците, свързан с професионално-педагогическата и професионално-психологическата подготовка на детския и началния учител за прилагане на знания, умения и отношения по посока цялостното (холистичното) развитие и индивидуално общуване с детската личност съобразно  нейните  индивидуални потребности и потенциал в процеса на игровото взаимодействие и образователната интеракция;
  • придобиване на експертен опит в област Преподаване: иновативно организиране на процеса и обучение, осъществяване на преподаването и подпомагане на ученето, и постигането на успешни резултати в овладяването на учебното съдържание в образователните направления и учебните предмети;
  • придобиване на експертен опит в област Взаимоотношения с деца и ученици: ефективно общуване в процеса на преподаване на учебното съдържание, в ситуации, свързани с личностното развитие на растящата индивидуалност и управляване на междуличностните взаимоотношения в детската и ученическата общност в контекста на актуални в съвременния образователен контекст подходи;
  • придобиване на експертен опит в област Взаимоотношения с другите педагогически специалисти: вариативно планиране, организиране и осъществяване на съвместни дейности с други учители и педагогически специалисти, в т.ч. екипно взаимодействие, както и обсъждане и вземане на експертни решения при възникнали проблемни ситуации в класната стая или в други пространства на територията на детската градина, училището или извън тях;
  • придобиване на експертен опит в област Лидерство: мотивиране на децата и  учениците да участват активно в образователни дейности, насочени към  личностно развитие, стимулиране на иновативност и креативност в рамките на педагогическите взаимодействия, подготвяне на децата и учениците за многобройните предизвикателства, пред които предстои да се изправят в процеса на своята жизнедейност и развитие;
  • придобиване на експертен опит в област Работа с родителите и семейната общност: ефективно партньорско взаимодействие с родителите и други представители на семейната общност с амбиция за осигуряване на оптимална подкрепа на растящата индивидуалност;
  • придобиване на експертен опит в област Възпитателна работа, свързан с иновации в областта на теорията и методиката на възпитанието, гарантиращи целенасочено подпомагане на процеса на личностно развитие на децата и учениците в началния етап на основното образование като индивидуалности и членове на обществото, които разбират и осъзнават общоприети културни и социално значими ценности;
  • придобиване на експертен опит в област Работа в мултикултурна и приобщаваща училищна среда: иновативно реализиране на приобщаващото, интеркултурното и гражданското образование.

Възможности за стажове и практики:

Практическото обучение по програмата, осигуряващо усъвършенстването на професионално-практически знания, умения и компетентности на студентите, се осъществява чрез стажантска практика в базови за университета детски градини и начални училища на основата на сключени двустранни договори.
Предлагат се възможности за реализиране на европейски мобилности с цел практика чрез платформи и договори съвместно с отдел „Международно и вътрешно сътрудничество“ на ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“.
Предоставят се и възможности за провеждане на международно обучение с включени в тях практически дейности в детски градини и начални училища по програма "Еразъм +" въз основа на сключени двустранни споразумения с европейски университети-партньори.

Минимални стандартни изисквания за дипломиране:

До дипломиране се допускат студенти, успешно положили семестриалните си изпити.
Формата на дипломиране е съобразена с чл. 45 от Закона за висше образование. 
Задължително се полага един държавен изпит, свързан с развиването на тема по утвърден от Факултетния съвет конспект или защита на дипломна работа. Темата на дипломната работа се избира от проблематиката на изучаваните дисциплини. До разработване на дипломна работа се допускат студенти, които след приключване на втори семестър имат среден успех от следването не по-малък от отличен (6.00) и оценка по съответната дисциплина, в чиято област е избрана темата на дипломната работа, не по-малък от отличен (6.00). Ръководителите на дипломни работи са хабилитирани лица или лица, които притежават научна степен “доктор”. Темите за дипломните работи и съответният ръководител се предлагат от катедрата и се утвърждават от Декана.
Датата и комисията за държавния изпит се определят със заповед на ректора като в него се включват хабилитирани преподаватели или преподаватели с образователна и научна степен „доктор“, учители-наставници и представители на работодателите.
Оценяването е по шестобалната система с точност до цяло число.
 

Професионална реализация:

Подготовката по програмата осигурява условия за пълноценна професионална, социална и творческа реализация на завършилите студенти чрез устойчив и приобщаващ балансиран растеж спрямо териториалните потребности от педагогически специалисти в Република България.
Успешно завършилите обучението по програмата в ОКС „магистър” могат да заемат следните позиции:
  • експерт в предучилищното и началното училищно образование;
  • педагог;
  • учител в детска градина;
  • учител в подготвителна група;
  • учител в предучилищно възпитание и подготовка;
  • учител в начален етап  на основното образование (I-IV клас);
  • учител в начален етап на основното образование (I-IV клас) и в предучилищно възпитание и подготовка;
  • учител в група за целодневна организация на учебния ден I-IV клас;
  • възпитател в общежития към училище и център за подкрепа на личностно развитие;
  • учител в обслужващо звено – дом за отглеждане и възпитание на деца от 3 до 7 годишна възраст, лишени от родителска грижа;
  • възпитател в специално училище – дом за отглеждане и възпитание на деца, лишени от родителска грижа, от І до ІV клас;
  • ръководител и преподавател в центрове за работа с деца в школи и групи за извънкласна дейност;
  • консултант-експерт в институции, в които се работи с деца от предучилищна и начална училищна възраст, в диагностични и прогностични центрове;
  • консултант и ръководител на деца от предучилищна и начална училищна възраст към институции и частни училища;
  • експерти във всички структури, в които има регламентирана длъжност, изискваща осъществяване на образователна дейност.