Право на обучение имат завършилите бакалавърска или магистърска степен в професионално направление 1.2. Педагогика, притежаващи учителска правоспособност.
Мисията на магистърската програма „Педагогика на деца със специални образователни потребности“ е свързана с подготовката на специалисти, чиито професионални функции и компетентности са свързани с анализа на специалните образователни потребности, разработването и изпълнението на учебната програма и плана за подкрепа.
Целта на магистърската програма е подготовката на висококвалифицирани ресурсни учители, ангажирани с планирането, организацията и осигуряването на подкрепата в обучението на децата и учениците със специални образователни потребности.
Завършилите обучението в специалност “Педагогика на деца със специални образователни потребности” придобиват ОКС „магистър“ по Специална педагогика с професионална квалификация „ресурсен учител“.
Учебният план е структуриран с оглед на специфичния характер на академичните знания, умения и професионални компетентности на ресурсния учител.
Възможности за стажове и практики:
В учебния план са включени Текуща практика и практика. Те се провеждат по месторабота и местоживеене с осигуреното придружаване на преподавателите по специалността.
Минимални стандартни изисквания за дипломиране:
Дипломирането е след успешното приключване на двата семестъра и провеждането на практика.
Предлагат се два варианта на дипломиране:
-
писмен държавен изпит, обединяващ теми от пълния цикъл на обучение с оглед на основните професионални компетентности на ресурсния учител;
-
защита на дипломна работа (при среден успех отличен 5,50). Темата на дипломната работа се избира от дипломанта и получава одобрението на научния ръководител. Ръководителите на дипломни проекти са хабилитирани лица и главни асистенти от научната специалност Специална педагогика и Педагогика на приобщаващото образование. Заявлението за защита на дипломна работа се утвърждава от Декана на Педагогическия факултет до средата на ІІ-рия семестър.
В дипломата за завършена ОКС „магистър“ по Специална педагогика – Педагогика на деца със специални образователни потребности се включват резултатите от всички положени изпити и оценките за практика и държавния изпит (писмен изпит или защита на дипломна работа).
Професионална реализация:
Специалистът може да работи като:
-
Ресурсен учител в ДГ, ОУ, РЦПППО, ЦСОП, ЦОП;
-
Ресурсен учител в ЦНСТ, ДЦ, Центрове за социална рехабилитация;
-
Директор на РЦПППО;
-
Специален педагог в ДГ, ОУ, ЦСОП, ЦОП, ЦНСТ, и др.