Всички кандидати се явяват на изпит за проверка на говорните и комуникативните способности.
В резултат от обучението се постига придобиване на образователна и квалификационна степен „магистър“ по програмата.
В съответствие с НАРЕДБА № 15 от 22.07.2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти (ДВ, бр. 61, в сила от 2.08.2019 г.) и Постановление № 27 от 01.02.2021 г. за изменение и допълнение на Наредбата за държавните изисквания за придобиване на професионална квалификация „учител“, приета с Постановление № 289 на МС от 2016 (ДФ, бр. 89 от 2016), завършилите програмата постигат следните резултати:
Отношения, които допринасят за организиране и управление на позитивна образователна среда, насърчаваща активното компетентностно ориентирано съучастие на всички ангажирани с просперитета на индивидуалността субекти; субективно насочено холистично педагогическо взаимодействие с децата и учениците, стимулиращо реализирането на лидерския им потенциал; използване на разнообразни стратегии за работа с родителите и семейната общност; демонстриране на нагласа за ценностно насочено сътрудничество с децата и учениците; защита на културни различия и подкрепа на добри практики за включване на разнообразието и приобщаването.
Възможности за стажове и практики:
Практическото обучение по програмата, осигуряващо професионално-практически знания, умения и компетентности на студентите, се осъществява в три учебни форми: хоспитиране, текуща педагогическа практика и стажантска практика, чрез посещения в базови за университета детски градини и начални училища на основата на сключени двустранни договори.
Предлагат се възможности за реализиране на европейски мобилности с цел практика чрез платформи и договори съвместно с отдел „Международно и вътрешно сътрудничество“ на ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“.
Предоставят се и възможности за провеждане на международно обучение с включени в тях практически дейности в детски градини и начални училища по програма "Еразъм +" въз основа на сключени двустранни споразумения с европейски университети-партньори.
Минимални стандартни изисквания за дипломиране:
До дипломиране се допускат студенти, успешно положили семестриалните си изпити.
Формата на дипломиране е съобразена с чл. 45 от Закона за висше образование и чл. 17 от Наредбата за държавните изисквания за придобиване на професионална квалификация „учител“.
Задължително се полагат два държавни изпита. Единият е държавен изпит, свързан с развиването на тема по утвърден от Факултетния съвет конспект или защита на дипломна работа. Темата на дипломната работа се избира от проблематиката на изучаваните дисциплини. До разработване на дипломна работа се допускат студенти, които след приключване на втори семестър имат среден успех от следването не по-малък от отличен (6.00) и оценка по съответната дисциплина, в чиято област е избрана темата на дипломната работа, не по-малък от отличен (6.00). Ръководителите на дипломни работи са хабилитирани лица или лица, които притежават научна степен “доктор”. Темите за дипломните работи и съответният ръководител се предлагат от катедрата и се утвърждават от Декана.
Вторият изпит е държавен практико-приложен изпит в детска градина и начално училище, който е свързан с изнасянето и защитата на педагогическа ситуация и урок пред комисия.
Датите и комисиите за държавните изпити се определят със заповед на ректора като в тях се включват хабилитирани преподаватели или преподаватели с образователна и научна степен „доктор“, учители-наставници и представители на работодателите.
Оценяването е по шестобалната система с точност до цяло число.
Професионална реализация:
Подготовката по програмата осигурява условия за пълноценна професионална, социална и творческа реализация на завършилите студенти чрез устойчив и приобщаващ балансиран растеж спрямо териториалните потребности от педагогически специалисти в Република България.
Успешно завършилите обучението по програмата в ОКС „бакалавър” могат да заемат следните позиции:
-
педагог;
-
учител в детска градина;
-
учител в подготвителна група;
-
учител в предучилищно възпитание и подготовка;
-
учител в начален етап на основното образование (I-IV клас);
-
учител в начален етап на основното образование (I-IV клас) и в предучилищно възпитание и подготовка;
-
учител в група за целодневна организация на учебния ден I-IV клас;
-
възпитател в общежития към училище и център за подкрепа на личностно развитие;
-
учител в обслужващо звено – дом за отглеждане и възпитание на деца от 3 до 7 годишна възраст, лишени от родителска грижа;
-
възпитател в специално училище – дом за отглеждане и възпитание на деца, лишени от родителска грижа, от І до ІV клас;
-
ръководител и преподавател в центрове за работа с деца в школи и групи за извънкласна дейност;
-
консултант-експерт в институции, в които се работи с деца от предучилищна и начална училищна възраст, в диагностични и прогностични центрове;
-
консултант и ръководител на деца от предучилищна и начална училищна възраст към институции и частни училища;
-
специалист във всички структури, в които има регламентирана длъжност, изискваща осъществяване на образователна дейност.