Богословие на личността и обществото


Форми на обучение / Информационен пакет:

  • за притежаващи ОКС „бакалавър“ или „магистър“ в същото професионално направление
   Редовна (Православен богословски факултет)  Задочна (Православен богословски факултет)  Дистанционна (Православен богословски факултет)

Обучаващо звено:

Православен богословски факултет

Изисквания за прием:

Кандидатите за обучение в магистърската програма следва да имат завършена образователно-квалификационна степен „Бакалавър“ в същото ПН, като продължителността  на програмата е 2 семестъра. Входящият бал при кандидатстване се формира от общия успех  в дипломата за завършена степен на висше образование и успеха от държавните изпити.

Цели на програмата:

  1. Първата цел е надграждане на придобитите знания в ОКС “Бакалавър” по същата специалност (професионално направление) с теологична перспектива. Тази перспектива способства за основаването на ясни принципи, критично мислене и активно гражданско поведение в отговор на предизвикателствата на променящия се свят и нуждите на нашата страна и Църква;
  2. Развитие на научни изследвания в областта на историята на идеите, антропологията, социологията, еклисиологията в ключа на рпавославното богословие и обвързването им със съответните приложни полета, насочени към обществото и Църквата.
  3. Оптимизиране на системата за управление на качеството на обучение, с оглед професионална реализация в съответствие с потребностите на пазара на труда. Индивидуалният подход към студентите и техните интереси е предпоставка за  обновяване на стандартите в преподаването и ученето; усъвършенстване на обучителните методи и включване на интерактивни форми на преподаване: внедряване на съвременни мултимедийни компютърни системи и платформи, информационни и комуникационни технологии в учебния процес с цел повишаване на качеството на обучението.
  4.  Поддържане на активни международни контакти и сътрудничество с чуждестранни университети, партньори и научни организации на основата на взаимно сътрудничество за образователен и научен обмен във всички  области на теологията.

Професионална квалификация:

Теолог (Специалист по християнска антропология и социология)

Професионални компетенции, получавани след дипломирането:

Определят се съгласно Квалификационната рамка на Европейското пространство за висше образование и Националната квалификационна рамка на Република България:
           
Знания (обем, специфика и качество на усвоената информация):
  • широк спектър от теоретични и практически знания, повече от които са специализирани в основните области на теологията, и надграждащи наученото в предходната образователна степен;
  • познание, разбиране и изразяване на богословски концепции за личността и обществото, овладяване на принципи и закономерности, приложими към богословското осмисляне на съвременните проблеми на страната и света;
  • завършилите демонстрират критическо осъзнаване на знанията в областта и връзките между различните изучавани области и теории в теологията, както и знания в областта на ключови богословски дисциплини в широк хуманитарен хоризонт.
Умения (способност за извършване на определени дейности на основата на придобитите знания):
  • овладяване на богат арсенал от практически познавателни умения и подходи, необходими за разбирането на тенденциите в развитието на Православната църква и останалите християнски църкви и изповедания;
  • овладяване на умения за диагностициране на проблемите на обществото, локалната общност – гражданска и църковна – и гражданите на основата на съвременни теоретични и практически постижения и прилагане на интегрирани знания от всички области на теологията за генериране на нови знания и иновативни методи за тяхното преодоляване;
  • умения за адекватна преценка в ситуации на кризи на обществото и отделната личност;
  • инициативност в работата и изучаването на развитието на Църквата, държавата и гражданското общество, на основата на което се решават проблеми с множество взаимодействащи си фактори.
Компетентности – лични и професионални (способност за извършване на професионални дейности на равнище на базисни приемливи стандарти за съответната образователна или образователно-научна степен).
 
Самостоятелност и отговорност:
  • умее да изгражда административно-организационни структури и самостоятелно да управлява екипи за решаването на сложни проблеми в развитието на Църквата, обществото, държавата, организациите в непредсказуема среда, с множество взаимодействащи фактори и вариативни възможности;
  • демонстрира оперативно взаимодействие при управление на социалната промяна в сложна заобикаляща среда;
  • проявява творчество и новаторство при разработване и реализиране на проекти;
  • инициира процеси и организира дейности, изискващи висока степен на съгласуваност на усилията, формулира политики и демонстрира лидерски качества за изпълнението им.
Компетентности за обучение:
  • системно и задълбочено оценява познанията си и идентифицира потребности от самообучение;
  • демонстрира висока степен на самостоятелност в овладяването на нови знания и тяхното прилагане;
  • владее богат понятиен апарат и способности за абстрактно и критическо мислене.
Комуникативни и социални компетентности:
  • умее да представя ясно и достъпно собствени схващания, формулировки на проблеми и възможни решения пред различна аудитория, използвайки богат набор от техники и подходи;
  • разработва, излага и прилага аргументирани схващания относно ключови богословски аргументи и решения, социални процеси и практики, свързани с развитието на обществото, демокрацията, организациите и прави предложения за тяхното усъвършенстване.
Професионални компетентности:
  • събира, разработва и интерпретира разнообразна информация, свързана с проблемите на Църквата, обществото, организациите и държавата необходима за тяхното преодоляване;
  • интегрира широк кръг от знания от различни източници на информация за проблемите на Църквата и обществото в нов и сравнително непознат контекст;
  • прави обосновани преценки и намира решения на проблемите на социалната промяна в сложна среда на разнообразни взаимодействия;
  • способности за адекватно взаимодействие в специализирана професионална среда.

Възможности за стажове и практики:

Въз основа на подписаните договори  за провеждане на учебни практики и стажове в институции на Църквата, държавната и местната власт, нестопанските организации и др.

Минимални стандартни изисквания за дипломиране:

Получаване на минимума кредити в 2-та семестъра и държавен изпит или защита на дипломна работа.

Професионална реализация:

След завършване на   курса на обучението обучаемите притежават знания, умения и компетентности да заемат длъжности в различни сфери на обществения живот:

  • в Църквата и нейните учреждения и институти, училищата, научно-изследователските центрове, университетите и други научни и образователни организации;
  • в държавната администрация като експерти по религиозни, социални, културни и образователни звена;
  • в неправителствения сектор като участници в проекти със социална, културна или просветна насоченост и като специалисти, предоставящи индивидуални и семейни социални услуги;
  • в органите на местната и национална власт като мениджъри, длъжностни лица или като участници в социални проекти;
  • в медийния сектор като анализатори и експерти, които наблюдават съвременните религиозни институции и техните становища, събират информация за тях от различни източници.