Теология
Форми на обучение / Информационен пакет:
-
за притежаващи ОКС „бакалавър” или ОКС „магистър” в други професионални направления
Редовна (Православен богословски факултет)
Задочна (Православен богословски факултет)
Обучаващо звено:
Православен богословски факултет
Изисквания за прием:
Кандидатите за обучение в магистърската програма следва да имат завършена образователно-квалификационна степен „Бакалавър“ или образователно-квалификационна степен „Магистър“ в друго ПН, като за тях, програмата е с продължителност 4 семестъра. Входящият бал при кандидатстване се формира от общия успех в дипломата за завършена степен на висше образование и успеха от държавните изпити.
Цели на програмата:
-
Първата цел е надграждане на придобитите знания в ОКС “Бакалавър” или “Магистър” по друга специалност (професионално направление) с теологична перспектива. Тази перспектива способства за фундирането на ясни принципи, критично мислене и активно гражданско поведение в отговор на предизвикателствата на променящия се свят и нуждите на нашата страна и Църква.
-
Развитие на научни изследвания в областта на Библеистиката, Историята на Църквата, Систематиката и Практическата теология и обвързването им със съответните приложни полета, насочени към обществото и Църквата.
-
Оптимизиране на системата за управление на качеството на обучение, с оглед професионална реализация в съответствие с потребностите на пазара на труда. Индивидуалният подход към студентите и техните интереси е предпоставка за обновяване на стандартите в преподаването и ученето; усъвършенстване на обучителните методи и включване на интерактивни форми на преподаване: внедряване на съвременни мултимедийни компютърни системи и платформи, информационни и комуникационни технологии в учебния процес с цел повишаване на качеството на обучението.
-
Поддържане на активни международни контакти с чуждестранни университети партньори и научни организации на основата на взаимно сътрудничество за образователен и научен обмен във всички области на теологията.
Професионална квалификация:
Теолог
Професионални компетенции, получавани след дипломирането:
Определят се съгласно Квалификационната рамка на Европейското пространство за висше образование и Националната квалификационна рамка на Република България:
Знания (обем, специфика и качество на усвоената информация);
-
широк спектър от теоретични и практически знания, повече от които са специализирани в основните области на теологията, и надграждащи наученото в предходната образователна степен;
-
познание, разбиране и изразяване на богословски концепции за личността и обществото, овладяване на принцип и закономерности, приложими към богословското осмисляне на съвременните проблеми на страната и света;
-
завършилите демонстрират критическо осъзнаване на знанията в областта и връзките между различните изучавани области и теории в теологията, както и знания в широк кръг исторически, философски и правни дисциплини като: История на Църквата, Християнска философия, Християнска антропология и етика, Християнска социология, Богословие на иконата, Църковно право, Устройство и управление на Българската православна църква.
Умения (способност за извършване на определени дейности на основата на придобитите знания):
-
овладяване на богат арсенал от практически познавателни умения и подходи, необходими за разбирането на тенденциите в развитието Православната църква и останалите християнски църкви и изповедания;
-
овладяване на умения за диагностициране на проблемите на обществото, локалната общност – гражданска и църковна – и гражданите на основата на съвременни теоретични и практически постижения и прилагане на интегрирани знания от всички области на теологията за генериране на нови знания и иновативни методи за тяхното преодоляване;
-
умения за адекватна преценка в ситуации на кризи на обществото и отделната личност;
-
инициативност в работата и изучаването на развитието на Църквата, държавата и гражданското общество, на основата на което се решават проблеми с множество взаимодействащи си фактори.
Компетентности – лични и професионални (способност за извършване на професионални дейности на равнище на базисни приемливи стандарти за съответната образователна или образователно-научна степен).
Самостоятелност и отговорност:
-
умее да изгражда административно-организационни структури и самостоятелно да управлява екипи за решаването на сложни проблеми в развитието на Църквата, обществото, държавата, организациите в непредсказуема среда, с множество взаимодействащи фактори и вариативни възможности;
-
демонстрира оперативно взаимодействие при управление на социалната промяна в сложна заобикаляща среда;
-
проявява творчество и новаторство при разработване и реализиране на проекти;
-
инициира процеси и организира дейности, изискващи висока степен на съгласуваност на усилията, формулира политики и демонстрира лидерски качества за изпълнението им.
Компетентности за обучение:
-
системно и задълбочено оценява познанията си и идентифицира потребности от самообучение;
-
демонстрира висока степен на самостоятелност в овладяването на нови знания и тяхното прилагане;
-
владее богат понятие апарат и способности за абстрактно и критическо мислене.
Комуникативни и социални компетентности:
-
умее да представя ясно и достъпно собствени схващания, формулировки на проблеми и възможни решения пред различна аудитория, използвайки богат набор от техники и подходи;
-
разработва, излага и прилага аргументирани схващания относно ключови богословски аргументи и решения, социални процеси и практики, свързани с развитието на обществото, демокрацията, организациите и прави предложения за тяхното усъвършенстване.
Професионални компетентности:
-
събира, разработва и интерпретира разнообразна информация, свързана с проблемите на Църквата, обществото, организациите и държавата необходима за тяхното преодоляване;
-
интегрира широк кръг от знания от различни източници на информация за проблемите на Църквата и обществото в нов и сравнително непознат контекст;
-
прави обосновани преценки и намира решения на проблемите на социалната промяна в сложна среда на разнообразни взаимодействия;
-
способности за адекватно взаимодействие в специализирана професионална среда.
Възможности за стажове и практики:
Въз основа на подписаните договори за провеждане на учебни практики и стажове в институции на Църквата, държавната и местната власт, нестопанските организации и др.
Минимални стандартни изисквания за дипломиране:
Получаване на минимума кредити в четирите семестри и държавен изпит или защита на дипломна работа.
Професионална реализация:
След завършване на курса на обучението обучаемите притежават знания, умения и компетентности да заемат длъжности в различни сфери на обществения живот:
-
в Църквата и нейните учреждения и институти, училищата, научно-изследователските центрове, университетите и други научни и образователни организации;
-
в държавната администрация като експерти по религиозни, социални, културни и образователни звена;
-
в неправителствения сектор като участници в проекти със социална, културна или просветна насоченост и като специалисти, предоставящи индивидуални и семейни социални услуги;
-
в органите на местната и национална власт като мениджъри, длъжностни лица или като участници в социални проекти;
-
в медийния сектор като анализатори и експерти, които наблюдават съвременните религиозни институции и техните становища, събират информация за тях от различни източници.