Обучението в специалност Социалнопедагогическа работа с младежи е предназначено за завършили образователно-квалификационна степен „бакалавър” или „магистър“ от същото професионално направление - 2 семестъра. И за завършили образователно-квалификационна степен „бакалавър” или „магистър“ от друго професионално направление -3 семестъра.
Магистърската програма цели да осигури разгърната общотеоретична, методическа и практическа подготовка на бъдещите специалисти за успешна професионална дейност като младежки работник. Тя се базира на съвременните социално-икономически потребности и спецификата на работата с младежи от различни социални групи.
Учебното съдържание покрива стандартите за ОКС „Магистър”, определени в Националната квалификационна рамка и изискванията за придобиване на професионална квалификация “учител”(Наредба за държавните изисквания за придобиване на професионална квалификация „учител” приета с ПМС № 289 от 7.11.2016 г, обн., ДВ, бр. 89 от 11.11.2016 г., в сила от учебната 2017/2018 г.) . То е съобразено с основните изисквания, отразени в Европейската квалификационна рамка и Квалификационната рамка на Европейското образователно пространство за висше образование (КРЕПВО).
Обучението по магистърската програма е ориентирано към достигане на високо равнище на професионална подготовка и формиране на компетентности, съобразно европейските и национални образователни приоритети. Като резултат се постига:
Компетентности – лични и професионални (способност за извършване на професионални дейности на равнище стандартите за образователно-научната степен).
Възможности за стажове и практики:
При обучение 2 семестъра, практиката се осъществява във втори семестър и включва провеждане, наблюдаване и анализ на социални дейности от всеки студент. Студентите представят порт-фолио на проведени дейности, протоколи на наблюдавани форми на работа в социални институции, разработени примерни проекти за работа в определени направления.
При обучение 3 семестъра, практиката се осъществява в трети семестър и включва провеждане, наблюдаване и анализ на социални дейности от всеки студент. Студентите представят порт-фолио на проведени дейности, протоколи на наблюдавани форми на работа в социални институции, разработени примерни проекти за работа в определени направления.
Минимални стандартни изисквания за дипломиране:
До дипломиране се допускат студенти, успешно положили семестриалните изпити от курса на обучение и провели педагогическите практики.
В зависимост от успеха и мотивацията, студентите имат право на избор между полагане на писмен държавен изпит или разработване и защита на дипломна работа. Условията за допускане, разработване и защита на дипломна работа са отразени в Правилник на Педагогическия факултет.
До разработване на дипломна работа се допускат студенти, които след приключване на първи семестър имат среден успех от следването не по-малък от отличен (5,50) и оценка по съответната дисциплина, в чиято област е избрана темата на дипломната работа, не по-малък от отличен (6.00). Темата на дипломната работа се избира от проблематиката на педагогическите, психологическите и методическите дисциплини. Ръководителите на дипломни работи са хабилитирани лица или лица, които притежават научна степен “доктор”. Темите за дипломните работи и съответният ръководител се предлагат от катедрата и се утвърждават от Декана.
Професионална реализация:
Завършилите придобиват образователно-квалификационна степен „магистър” по педагогика и могат да осъществяват професионална дейност в следните области:
-
Младежка работа във всички видове образователни институции.
-
Социалнопедагогическа дейност в центрове, предлагащи образователни и социални услуги.
-
Младежка работа с млади хора с изявени интереси в различни области;
-
Организаторска и консултантска дейност в центрове за организация на свободното време;
-
Специализирана работа с младежи в неравностойно социално положение с проблеми в общуването и адаптацията към социалната среда;
-
Организаторска и консултантска дейност в различни държавни структури със социализиращи и социално-интегриращи функции.
-
Организаторска и консултантска дейност в центрове предоставящи „услуги в общността”; в центрове работещи по здравни и образователни програми и др.
-
Консултантска работа с родители, деца, учители, възпитатели при възникване на социални и поведенчески проблеми, със семействa и млади хора, включени в различни програми за подкрепа и социална интеграция.
-
Специализирана организаторска, диагностична и контролна дейност в сферите за подпомагане, рехабилитиране, ресоциализация и интеграция на младежи.
-
Експертна дейност в звена на държавния сектор и обществени организации.