Обучението в бакалавърската програма има за цел да осигури задълбочена теоретическа и практическа подготовка на специалисти за успешна професионална дейност в различните сектори на образователната система, началното образование, социалната сфера и в неправителствените и обществените структури свързани с деца с увреждания. Обучението в специалността осигурява фундаментална общотеоретична, педагогическа, психологическа и практическа подготовка и запознаване с образователните и дидактически технологии за обучението в началния училищен етап, приобщаващото и специалното образование. Обучението е предназначено за завършили средно образование и завършва с придобиването на степен „бакалавър“.
Възможности за стажове и практики:
Практическата подготовка на студентите се осигурява под формата на хоспитиране, текуща педагогическа практика и стажантска практика в образователни и социални институции. По време на обучението на студентите се осигурява възможност за включване в различни форуми, проекти и стажантски програми в образователни и социални институции.
Минимални стандартни изисквания за дипломиране:
До дипломиране се допускат студенти, успешно положили семестриалните изпити и провели стажантска практика. Формата на дипломиране е писмен изпит или защита на дипломна работа. Темата на дипломната работа се избира от проблематиката на изучаваните дисциплини. До разработване на дипломна работа се допускат студенти, които след приключване на втори семестър имат среден успех от следването не по-малък от отличен (5,50) и оценка по съответната дисциплина, в чиято област е избрана темата на дипломната работа, не по-малък от отличен (6.00). Ръководителите на дипломни работи са хабилитирани лица или лица, които притежават научна степен “доктор”. Темите за дипломните работи и съответният ръководител се предлагат от катедрата и се утвърждават от Декана.
Професионална реализация:
Завършилите специалността могат да се реализират като:
-
Начален учител;
-
Възпитател в общообразователни училища;
-
Ръководител и преподавател в центрове за работа с деца в школи и групи за извънкласна дейност;
-
Консултант-експерт в институции, в които се работи с деца от предучилищна и начална училищна възраст, в диагностични и прогностични центрове;
-
Консултант и ръководител на деца от предучилищна и начална училищна възраст към институции и частни училища;
-
Специалист във всички структури, в които има регламентирана длъжност, изискваща осъществяване на образователна дейност;
-
Консултант-експерт по начално училищно образование в структурите на МОН;
-
Консултант-експерт по ресурсна педагогическа подкрепа в структурите на МОН;
-
Специалист по административно-управленска дейност в различни образователни и социални институции;
-
Ресурсен учител в общообразователни училища, центрове за специална образователна подкрепа и Регионални центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование (РЦПППО);
-
Специален педагог в общообразователни училища, центрове за специална образователна подкрепа, Регионални центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование (РЦПППО);
-
Специален педагог/педагог в социални услуги за деца и младежи с увреждания;
-
Специализирана възпитателна работа с деца, юноши и младежи с увреждания, с проблеми в общуването и адаптацията;
-
Организаторска и консултантска дейност в различни държавни структури и неправителствени организации със социализиращи и социално-интегриращи функции;
-
Експертна дейност в управленческите звена на образованието към МОН, Регионални центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование (РЦПППО) и в други социални структури.