Основна цел на обучението за придобиване на ОКС „бакалавър“ по специалността е дипломираните студенти да притежават необходимите знания и компетентности, съответстващи на професионалния профил на специалист по география.
Учебният план е целево конструиран и съобразен с реалностите на географската наука, синтезираща цялата съвкупност от знания за Земята, обезпечаваща пространствен синтез на естественонаучната, социално-икономическа и екологична информация.
Той е концентриран върху основните географски науки и върху съответстващите им знания, умения и компетентности необходими за придобиване на професионална квалификация „географ“.
Определят се съгласно Квалификационната рамка на Европейското пространство за висше образование и Националната квалификационна рамка на Република България.
Компетентности – Професионалните компетентности, които ще придобият студентите ще им дадат възможности:
Възможности за стажове и практики:
Практическа работа е предвидена в редица от дисциплините от учебния план на специалността - „География на населението и селищата“; „Математическа география и картография“; „Геология и геоморфология“; „География на почвите и биогеография“; „Природна география на България“; „Социално-икономическа география на България“.
Съществуват възможности за стажове в някои научни институции и неправителствени организации.
Практическата подготовка на студентите желаещи да придобият професионална квалификация „учител“ включва пряко участие в образователния процес с нарастваща степен на самостоятелност при хоспитиране, текуща педагогическа практика и стажантска практика по география в базови училища-партньори на Великотърновския университет.
Предоставят се и други възможности за обучение, практики и стажове в европейски университети-партньори на ВТУ по програма „Еразъм +“, двустранните споразумения между Великотърновския университет и институции от чужбина, както и чрез Асоциацията за подпомагане на академичната общност (АПАО) съвместно с Международен отдел на ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“.
Минимални стандартни изисквания за дипломиране:
Определят се съобразно Закона за висше образование и спецификите на образователната програма.
Обучението завършва чрез един от предложените два варианта за дипломиране – писмен държавен изпит по география или защита на дипломна работа.
До държавен изпит и защита на дипломна работа се допускат студенти, положили успешно всички семестриални изпити и изпълнили всички други задължения, предвидени в учебния план. Всеки успешно положен семестриален изпит води до натрупване на кредити, предвидени за съответната дисциплина в учебния план на специалността. Процедурите за дипломиране са отразени в Регламента на Историческия факултет за провеждане на държавни изпити и за допускане, разработване и защита на дипломни работи.
Студентите от специалността имат възможност за придобиване и на педагогическа правоспособност. Това става чрез изучаване на специализиран модул за придобиване на професионална квалификация „учител“ и полагане на съответните изпити. Завършилите модула придобиват висока методологична, дидактична и теоретична подготовка, с умения за работа като учители в основното (прогимназиална степен) и в средното училище. За придобиване на професионална квалификация „учител“ се полага държавен практико-приложен изпит.
Професионална реализация:
Завършилите образователната програма съответстват на потребностите на научните и научно-образователните институции, както и на неправителствения сектор от висококвалифицирани кадри.
Възможностите за реализация на завършилите студенти са: експерти в Регионалните инспекции по околната среда и водите, в отдели „Регионално развитие“ на областни и общински администрации; в неправителствени организации и сдружения работещи по проблеми на опазване на природната среда, регионалното развитие, регионалната политика и териториалното устройство; в регионални сдружения; в научни институти и др.
Получилите професионалната квалификация “учител по география”, могат да работят като учители по география в основните и средните училища., както и в други сектори на образователната система, а също така и в регионалните управления на образованието на МОН. Образователно-квалификационната степен по специалността дава възможност за продължаващо обучение в магистърски и докторски програми в същото или в друго професионално направление.
В зависимост от предпочитанията за професионална реализация в сферата на образованието или за продължаване в следващи образователно-квалификационни степени („магистър“ и „доктор“) дипломиралите се студенти имат избор в един широк, динамичен и перспективен диапазон за личностно кариерно развитие.