Българска филология


Форми на обучение / Информационен пакет:

   Редовна (Филологически факултет)  Задочна (Филологически факултет)

Обучаващо звено:

Филологически факултет

Цели на програмата:

Целта на теоретичните и практическите курсове е студентите да придобият вербални и писмовни умения, да говорят и да пишат безупречно на български език, да мислят системно и логично, да правят връзки между различните области на знанието, да боравят с текстове, да ги анализират, да пишат собствени аналитични и интерпретативни текстове, както и да усъвършенстват способността си да полемизират и да убеждават аудиторията в своите тези.
Студентите имат възможност да получат и допълнителна професионална квалификация „учител по български език и литература“ посредством допълнително обучение в Избираем модул за придобиване на професионална квалификация „учител“ към учебния план.
Освен изграждането на конкретни професионални компетентности, обучението цели:
  • формирането на начални изследователски нагласи;
  • да аргументира осъзнато интердисциплинарно интегриране в контекста на образователните реалности;
  • подготовка за адаптивност към конкурентността на пазара на труда в областта на хуманитарните науки;
  • стимулиране на критична и обективна самооценка и стремеж към професионално самоусъвършенстване;
  • да провокира социални умения, свързани с общуването с хора на различна възраст (обучаеми, учители, родители, експерти), които са пряко или косвено ангажирани с образователния процес.
 

Професионална квалификация:

Филолог – специалист по български език и литература. Учител по български език и литература (след завършване на избираем модул за придобиване на професионална квалификация „учител“ ).

Професионални компетенции, получавани след дипломирането:

Определят се съгласно Квалификационната рамка на Европейското пространство за висше образование и Националната квалификационна рамка на Република България. При записано допълнително модулно обучение за придобиване на професионална квалификация „учител“ по български език и литература за средното училище се придобиват методически и педагогически умения и навици, отговарящи на съвременните изисквания на българското училище.
 
Знания:
По време на курса на обучение студентите придобиват теоретични и практически знания по фундаментални филологически дисциплини, по старобългарски език, историческа и сравнителна граматика, съвременен български език, по всички дялове на българското словесно изкуство, както и необходимите знания от историята на чуждите литератури – антична, западноевропейска, руска литература и литература на славянските народи.
 
Умения:
В хода на обучението се придобиват:
  • обща филологическа компетентност;
  • умения за интеркултурни комуникации в тяхното съвременно многообразие;
  • умения за работа в основните сфери на редакторската и коректорската дейност, което е предпоставка за успешно кариерно израстване в професията;
  • умения за сравнения и анализи от областта на езикознанието и литературознанието;
  • умения за анализиране на факти, за самостоятелно решаване на проблеми;
  • компетентност в областта на екипната работа;
  • умения за социална активност.
Компетентности:
Изграждат се:
  • езикови компетентности, свързани с натрупване на задълбочени знания на всички езикови равнища; знания както за историята на българския език и българската литература, така и за историята на чуждите литератури;
  • езиковите компетентности се свързват и с отлично познаване на съвременните правописни и правоговорни норми на книжовния ни език;
  • комуникативни компетентности, свързани с успешна комуникация в различни сфери на общуване чрез граматически и смислово правилно продуцирани устни или писмени текстове;
  • социални компетентности, позволяващи висока степен на адаптивност към променящия се съвременен свят;
  • изследователски нагласи за фактите, явленията и процесите в междуезиковата и междукултурната комуникация;
  • стратегийни компетентности, свързани със справяне в трудни ситуации като бъдещи преподаватели по български език и литература за избралите модул за придобиване на професионална квалификация „учител по български език и литература“.
 

Възможности за стажове и практики:

По време на следването на студентите се предлагат разнообразни форми на извънаудиторна заетост. Практиките и стажовете целят изграждане на бърза адаптивност към съвременни работни позиции, за които се изисква екипна работа. Конкретните форми на практики и стажове са описани в Бележки към учебния план. Чрез системата за трансфер на кредити е възможна и препоръчителна студентска мобилност: обмен на студенти с партньорски университети по двустранните договори и практикантски програми по европейската програма Еразъм+. В рамките на избираемия модул за придобиване на професионална квалификация „учител по български език и литература“ в средните училища се провеждат текущи и стажантски преддипломни практики.

Минимални стандартни изисквания за дипломиране:

Успешно положени изпити по всички дисциплини от учебния план и натрупване на предвидените в него кредити; участие в студентска стажантска програма или практика; удостоверение за участие в стажантска програма в рамките на 90 – 120 часа.
Писмен държавен изпит по български език и литература или бакалавърска теза. Процедурите за дипломиране са отразени в Регламента на Филологическия факултет за провеждане на държавни изпити и за допускане, разработване и защита на дипломни работи в съответната образователно-квалификационна степен.
Интегриран практико-приложен държавен изпит (за придобиване на професионална квалификация „учител“).
 

Професионална реализация:

Широкият професионален обхват, който могат да покриват дипломираните специалисти по БЪЛГАРСКА ФИЛОЛОГИЯ съответства на съвременните тенденции за мобилност и обхватност на хуманитаристиката. В зависимост от предпочитанията за професионална реализация или за продължаване на образованието в следващи образователно-квалификационни степени (магистър и доктор) дипломиралите се студенти имат избор за личностно кариерно развитие. Завършилите специалността могат да се реализират като езикови редактори и коректори в медии и издателства, като сътрудници в държавни и други обществени институции, както и в частния сектор, където се осъществява публична комуникация на официалния за държавата език. Избираемият модул за придобиване на допълнителна професионална квалификация дава възможност за успешна реализация в средното образование като „учител по български език и литература“.